Op 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking om producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Als horecaondernemer krijg je ook te maken met nieuwe eisen, waaronder de toegankelijkheid van websites en bestel- en betaalprocessen. Het programma MKB Toegankelijk roept op om je tijdig hierop voor te bereiden.

Wat moet er gebeuren?

De eisen vanuit de EAA kunnen van jou als horecaondernemer om verschillende acties vragen. Zo moeten:

  • websites en apps goed bruikbaar zijn voor mensen met een visuele of motorische beperking
  • bestel- en betaalterminals eenvoudig te bedienen zijn
  • digitale informatieschermen en menu’s worden aangepast voor betere leesbaarheid en toegankelijkheid

Terugkijken Webinar Digitale Toegankelijkheid

Tijdens de webinar Digitale toegankelijkheid op 18 februari legden we uit waarom onder andere een toegankelijke website en reserveringssysteem steeds belangrijker worden in de horeca. Ook bespraken we voor wie dit belangrijk is en hoe jij je horecazaak online toegankelijk kunt maken. Heb je de webinar gemist? Bekijk dan de video Webinar Digitale Toegankelijkheid.

Breder publiek aantrekken

Volgens projectleider Mohamed Nabih van MKB Toegankelijk (van VNO-NCW en MKB Nederland) is de EAA meer dan alleen een technische uitdaging: “Uit onderzoek blijkt dat bedrijven nu al jaarlijks 4,6 miljard euro mislopen, doordat digitale drempels klanten afschrikken. Door de toegankelijkheid te verbeteren kan de horeca voldoen aan de nieuwe wetgeving én een breder publiek aantrekken.”

Wat kun je doen?

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens