Ondernemers in de binnenstad van Haarlem hebben ruim boven de vereiste tweederde meerderheid ‘ja’ gezegd tegen extra gezamenlijke investeringen in de binnenstad. Daarmee is de BIZ een feit.
Samen steken de ondernemers uit het centrum van Haarlem de komende vijf jaar ruim € 2,5 miljoen in de binnenstad om extra bezoekers aan te trekken die voor meer omzet zorgen. De ondernemers gaan hiervoor met ingang van 2019 samenwerken in een bedrijveninvesteringszone (BIZ). De BIZ Haarlem Binnenstad is door zijn omvang (geografisch, economisch én aantal ondernemers), uniek in Nederland!
Naast de financiële impuls, zorgt de oprichting van de BIZ ook voor meer samenwerking tussen de ondernemers. Pals Brust, bestuurslid Haarlem Centraal en tevens voorzitter van de Stichting BIZ Binnenstad: ‘Samenwerken heeft veel meerwaarde, zo bleek ook bij de voorbereiding van de BIZ. De inzet van de centrummanager en de ondernemers die als ambassadeur optraden richting hun collega-ondernemers, bleken essentieel en zorgden voor de juiste energie om de BIZ voor elkaar te krijgen. Ik ben trots op het bereikte resultaat en ga met het BIZ-bestuur aan de slag om met input van de ondernemers de activiteiten uit het BIZ-plan uit te werken voor een nog sterkere binnenstad'
Ruim voldoende stemmen vóór
Tijdens de formele draagvlakmeting voor de BIZ bracht 57% van de 1.111 stemgerechtigde ondernemers een stem uit. Van deze stemmers stemde 84% vóór de instelling van de BIZ. De voorstemmers vertegenwoordigden tevens een hogere gezamenlijk WOZ-waarde dan de tegenstemmers, waarmee de ondernemers-BIZ een feit is. De ondernemers investeren gedurende vijf jaar jaarlijks ruim € 500.000 in de binnenstad en werken hiervoor nauw samen met de gemeente en andere stakeholders.
Reclamebelasting afgeschaft
De ondernemers in de binnenstad kennen al sinds 2009 een ondernemersfonds op basis van reclamebelasting. Een evaluatie van dit fonds in 2017 liet zien dat de meerderheid van de bevraagde ondernemers om invoering van een BIZ vroeg. Met de koppeling aan de WOZ-waarde van de BIZ worden de lasten eerlijker verdeeld over de grote en kleine ondernemingen. Ook kan er ruim een ton meer geïnvesteerd worden in de binnenstad nu ook de leegstaande panden en de panden zonder reclame worden meegenomen, terwijl de inningskosten lager zijn. Met de komst van de BIZ wordt de oude systematiek op basis van reclamebelasting vanaf 2019 afgeschaft.
Sterkere binnenstad
‘Een geweldige ontwikkeling die aansluit bij de nieuwe innovatieve manier van samenwerken uit het coalitieprogramma Duurzaam Doen. De investeringen die ondernemers via de BIZ gaan doen in marketing, evenementen, straatverenigingen en aantrekkelijke sfeerverlichting komen bóvenop de investeringen en inspanningen van de gemeente voor een toekomstbestendige binnenstad. Door de BIZ zal de binnenstad in de toekomst nóg sterker worden. De ambitie om de beste binnenstad van Nederland te worden komt nu nog dichterbij’, zegt Cora-Yfke Sikkema, wethouder Economische Zaken.