Tijdens de (digitale) gidspresentatie van Michelin 2021 op maandag 29 maart 2021 in het DeLaMar Theater in Amsterdam, wist Soenil Bahadoer met Restaurant De Lindehof twee sterren te behouden. Een prachtig succes in een tijd waarin ondernemers snakken naar perspectief en verlichting van de coronamaatregelen. De hoogste tijd voor een digitale koffiedate, waarin we Soenil alles vragen over zijn passie, creatieve geest en gastheerschap. Waar haalt Soenil zijn inspiratie vandaan? Is gastvrijheid veranderd in de afgelopen maanden? En hoe verleidt het team van De Lindehof hun gasten met het menu? Soenil neemt je mee in de ultieme smaakbeleving.

Hoe omschrijf jij jouw weg naar gastronomische perfectie?

“Het is niet meer dan vallen en opstaan. Ik zeg altijd: ‘Je moet de trap nemen naar succes en niet de lift.’ Onderweg kom je zoveel leermomenten tegen; deze vormen mijn – weg naar – gastronomische perfectie.”

Hoe hebben jouw roots invloed op jouw signatuur?

“Wat is beter om uit te oefenen wat je als geen ander beheerst? De keuken waarmee ik ben opgegroeid, is zo uniek. Mijn moeder heeft een belangrijke invloed gehad op mijn signatuur; van haar heb ik zoveel (bij)geleerd. Natuurlijk heb ik de smaken ‘gefinetuned’ en een twist aan bepaalde gerechten gegeven om deze naar mijn eigen hand te zetten en zo een nieuwe smaakbeleving te creëren.”

Hoe werkt de creatieve geest van een chef? Waardoor laat jij je inspireren?

“Door alles om mij heen. Ik haal mijn inspiratie uit reizen, medewerkers en hun afkomst en collega’s uit het vak. Maar ook mijn familie en de liefde om mij heen inspireren mij elke dag volop.”

Hoe verleid jij jouw gasten met jullie menu?

“Het bieden van iets unieks: een product, smaak of ervaring die in de omgeving (bijna) niet te vinden is. De smaakbeleving van onze keuken is echt een explosie. Soms vind je er bekende smaken in terug, maar vaak verrassen we onze gasten ook met vernieuwende smaken en combinaties.”

Hoe zet jij een ingrediënt in als medium om een verhaal over te brengen?

“Het is de diepgang van het gerecht, waarin ieder ingrediënt een eigen verhaal vertelt. Hierbij is het de kunst om een perfecte balans te vinden die je tong streelt, waardoor het verhaal ervan afrolt.”

Welk gerecht biedt jou troost in deze moeilijke tijden?

“Dat zijn vooral de familiegerechten van thuis. De eerste lockdown zaten we thuis; ik nam de tijd voor mijn geliefde en ging vaak naar mijn moeder om samen te koken en eten. Haar roti en bara waren voor mij een grote inspiratie tijdens de tweede lockdown voor de gerechten in de Foodtruck.”

In hoeverre is gastvrijheid door het coronavirus veranderd en hoe spelen jullie hier als team op in?

“Door de lockdown kun je helaas niet zo dicht meer bij gasten komen en de gasten niet meer bij ons. Dus de kunst was om onze gasten op een andere manier te benaderen. We hebben hiervoor onze ‘spicy chef foodtruck’ en maaltijdboxen ingezet. Dit sprak ook een ander publiek aan; gasten die het wellicht niet kunnen veroorloven om bij ons een avond te komen eten, maar die wel open staan voor een bijzondere culinaire ervaring. Zij konden hierdoor kennis maken met ons als team en de smaakbeleving die wij neerzetten.”

Welke tip hebben jullie voor collega’s als het gaat om gastheerschap in de post-coronatijd?

“We willen allemaal terug naar normale tijden, maar we weten nu niet wat in het post-coronatijdperk het ‘nieuwe normaal’ wordt. We zullen moeten afwachten en er samen het allerbeste van maken. Passie voor het vak gaat nooit verloren; wat in je bloed stroomt, dat blijft.”

Biedt de tweede horecasluiting voor jullie ook kansen?

“Ja, dat heeft het zeker gedaan. Voor zowel ons als team, maar ook voor een andere doelgroep. Als team hebben wij creatief moeten nadenken en zijn we de ‘spicy chef foodtruck’ begonnen. Niet te vergelijken met de gastronomie van de Lindehof, maar wel met de heerlijkste gerechten uit de keuken van mijn moeder. Waanzinnig; de mensen zijn enthousiast en komen vanuit het hele land naar ons toe.”

Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?

“Volg je dromen en wees niet onzeker. In de horeca zijn wij een team en samen komen we er! Ben gelukkig, geloof in jezelf, de toekomst, je team en bedrijf. Doe wat jij wilt, ongeacht wat andere mensen zeggen.”

Foto credits: Saar Magazine

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens