Nu er steeds meer elektrische auto’s worden verkocht, is het belangrijk dat de laadinfrastructuur niet achterblijft. Met de herziene Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III) komt er een verplichting voor het aanleggen van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de utiliteitsbouw. Deze wetgeving wordt in Nederland in het Bouwbesluit opgenomen.

Utiliteitsbouw bestaat uit alle bouwwerken die geen woonbestemming hebben. Denk aan fabrieken, scholen, winkels, ziekenhuizen en dus ook horeca.

Nieuwe regels voor bestaande utiliteitsbouw

Bij bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan twintig parkeerplaatsen op hetzelfde terrein, moet vanaf 2025 minimaal één oplaadpunt zijn aangelegd. Meer mag natuurlijk ook.

Bestaande regels voor nieuwe gebouwen of gerenoveerde gebouwen

Sinds 10 maart 2020 is het verplicht om bij nieuwe en ingrijpende renovaties van utiliteitsgebouwen met meer dan tien parkeervakken op hetzelfde terrein, minimaal één laadpaal te installeren. Daarnaast moet er ook leidinginfrastructuur worden aangelegd bij een op de vijf parkeervakken.

Eisen op laadpunten

Het Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen stelt de volgende eisen aan publiek toegankelijke oplaadpunten:

  • Deze oplaadpunten voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuigconnectoren van het type 2.
  • De meetinrichting die bij deze oplaadpunten staat, moet op een zodanige manier zijn beveiligd dat het dataverkeer en de privacy van de gebruikers voldoende wordt beschermd.

Meer informatie is te vinden op deze pagina van de website Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.