Op 10 september heeft de ABN Amro een rapport naar buiten gebracht over het personeelsverloop in de horeca. Behalve een beperkt eigen onderzoek van ABN Amro onder hotelmedewerkers is het rapport gebaseerd op al bestaande cijfers. Wat dat betreft is er weinig nieuws onder zon. Ook niet als het gaat om de uitdagingen waar we als we sector mee te maken hebben. Wat vindt KHN van het rapport van ABN Amro en vooral; met welke activiteiten zijn we bezig om de uitdagingen te adresseren?
- We herkennen de cijfers over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in de horeca want die zijn begin dit jaar al naar buiten gebracht door nota bene KHN en SVH. We hebben inderdaad te maken met een uitdaging maar het bedrag van €1,4miljard aan kosten herkennen we niet direct. Door inwerkkosten, lagere productiviteit en begeleidingskosten is het vervangen van een medewerker inderdaad duur. Ondernemers realiseren zich dit niet altijd. Maar er zijn grote verschillen. Het overgrote deel van onze nieuwe instroom betreft bedieningsmedewerkers en keukenhulpen. Daar liggen de kosten lager dan bij een kok. En ook voor ervaren medewerkers die binnen de branche een nieuwe baan krijgen, zijn de inwerkkosten een stuk lager.
- De arbeidsmarktmobiliteit is hoog in onze bedrijfstak, maar wordt in belangrijke mate bepaald door seizoensinvloeden, naar verhouding veel parttime werkers en veel studenten en scholieren die per definitie tijdelijk in de sector werken. Dat is inherent aan onze bedrijfstak en niet iets nieuws. Als je het effect van studenten en scholieren weghaalt, zie je plotseling veel vaste contracten.
- De kop van ABN Amro is wat KHN betreft dus ook overtrokken en zaait onnodig paniek. De publicatie is geschreven ter ondersteuning van de beweging Fairkitchens, geeft ABN Amro aan, welke een initiatief is van o.a. Unilever foodsolutions. We kunnen ons dan ook niet aan de indruk onttrekken dat het eerder profileringsdrang is van beide organisaties en de beweging dan écht nieuws.
- Dat we te maken hebben met een uitdaging in het vinden en behouden van mensen voor de horeca was en is al bekend.
- Met die uitdaging zijn we als brancheorganisatie natuurlijk al lang aan de slag.
• We hebben onderzoek laten doen naar de behoeftes van millennials en dat vertalen we naar adviezen over hoe je ook voor jonge mensen een goed werkgever kan zijn
• We stimuleren goed werkgeverschap d.m.v. workshops, en een online inspiratiebox: het laten zien en delen van goede voorbeelden, tips en adviezen over het vinden, binden en boeien van personeel
• We bevorderen actief de samenwerking van bedrijven en hun school (in de regio) om tot de beste begeleiding van de leerling te komen (introductieactiviteiten nieuwe leerlingen, gastlessen enz.)
• Landelijk zetten we samen met het onderwijs in op passend en toekomstgericht onderwijs.
En daar gaan we vol mee door. Om er samen met de sector voor te zorgen dat onze gasten maximaal kunnen genieten in de Nederlandse horeca.