Op vrijdag 18 juni kwam het verlossende nieuws: na 15 maanden gesloten te zijn geweest, mogen Clubs & Nightlife bedrijven op 26 juni hun deuren weer openen met coronatoegangsbewijzen. De hoogste tijd voor een digitale KHN Borrelpraat met Rob de Jong - eigenaar van Club Nyx en EXIT Café in Amsterdam -, want die heropening betekent volle bak feest toch?!

Club NyX, bestaande uit drie etages voor verschillende type clubavonden, is er helemaal klaar voor. Zoals vanouds blijft donderdag de studentenavond, op vrijdag kan het hippe publiek de beste dansmoves showen en op zaterdag is het de beurt aan de gaystappers. Daarnaast gaan Club Nyx en EXIT Café straks ook op de woensdag en zondag open. We mogen weer! The floor is all yours!

Kun je wat meer vertellen over jouw achtergrond en de weg hier naartoe?

"Ruim 20 jaar geleden ben ik de horeca ingestapt. Het begon met ARC, een grote lounge en cocktail bar. Daarnaast nog een horecazaak voor de gemeente, een club aan de Amstel en vervolgens een evenementenlocatie aan de Herengracht genaamd ‘House of Amsterdam’. Ongeveer 12 jaar geleden werd ik door Heineken benaderd in verband met een overname van dit pand en zo ontstond Club Nyx."

Hoe hebben jullie je bij Club Nyx de afgelopen maanden staande gehouden? Zijn er nog specifieke acties die jullie hebben ondernomen om toch een andere vorm van business te genereren?

"Voor een club is dat heel lastig. Sommige concullega’s maakten er een sportschool van. Wij zijn vanaf de eerste week van de sluiting meteen begonnen met verbouwen zonder een plan. Op zondag werd bekengemaakt dat we moesten sluiten en maandag begonnen we al met slopen. Vorig jaar zomer ontstond het idee om een zogenaamde ‘sit down club’ te creëren. Ondanks het grote animo was het geen succes, voornamelijk door de vele restricties die er golden. Wel hebben we vol ingezet op livestreams en onderhielden we contact met onze clubbers via social media."

Hoe kijk je naar de regelingen vanuit de overheid? En wat mis je vanuit de overheid?

"Vanaf 1 januari was het goed geregeld. Daarvoor was de compensatie vanuit de overheid erg laag. Natuurlijk waren we blij dat we íets kregen, maar als we belasting betalen zit daar ook geen max aan en in dit geval ineens wel. Die max is er vanaf 1 januari vanaf gehaald en het percentage is omhoog gegaan waardoor het redelijk kostendekkend was. Verder vond ik het verbazingwekkend hoe slecht de overheid was in communicatie. Er was echt té veel onzekerheid over wat wel en niet mocht en het is bizar dat niemand in Den Haag zich blijkbaar een voorstelling kan maken wat er nodig is om een zaak weer op te starten na een periode van 15 maanden onzekerheid. Wij hadden de gok al genomen dat we 1 juli open konden gaan maar de meeste clubs hebben een week de tijd gekregen om alles te regelen. Ook de informatie omtrent het ‘Testen voor Toegang’ is onduidelijkheid. Ik krijg veel signalen dat mensen het niet snappen. En als het gros van de bevolking het niet snapt dan is de boodschap niet overgekomen."

Gaan jullie iets speciaals doen om de vaste gasten weer te verwelkomen?

"We gaan vieren dat we weer open zijn, dus iedereen krijgt een cadeautje bij binnenkomst. Alle artiesten waarmee we werken hebben we uitgenodigd. De kaartverkoop ging dan ook razendsnel! Binnen 5 minuten waren we voor 4 nachten uitverkocht, mensen hebben er zin in!!"

Wat heb je geleerd van de coronacrisis en hoe pas je dit toe in jouw bedrijf?

"Ik heb geleerd dat geduld loont. Ik ben als ondernemer gewend om snel te schakelen en beslissingen te nemen. Dat werkt vaak in mijn voordeel. Maar soms moest je even iets langer wachten en pakt geduld uiteindelijk in je voordeel uit."

Welke horecaondernemer heeft jou tijdens de lockdown verrast, bijvoorbeeld door zijn creativiteit in service?

"Ik vond het mooi om te zien hoe creatief sommige zaken waren. Vooral restaurants en bezorgdiensten. Sommige zaken veranderden in ‘spinning rooms’ en De Westerunie veranderde hun club bijvoorbeeld in een ‘gaming experience’. Echt te gek om te zien!"

Wat vind je het leukst aan het ondernemerschap?

"Ik krijg veel energie van het bedenken van nieuwe dingen. Ik ben dan ook gezegend met een heel goed en trouw team, inclusief heel goede managers. Alleen tijdens dit coronatijdperk was het natuurlijk een stuk minder leuk om ondernemer te zijn. We hebben bijna 70 mensen moeten laten gaan. Ik hoop dat nooit meer mee te maken…"

Hoe kijk je naar de toekomst?

"Positief! Met waarschijnlijk een dipje in september/oktober. Ik verwacht dat er dan nog wel het een en ander gaat gebeuren. We gaan alles rustig aanpakken en ik ben ervan overtuigd dat we openblijven! Zeker als je kijkt naar volgend jaar rond deze tijd zie ik de toekomst positief. We hebben bewezen dat we ons goed kunnen aanpassen aan een leven met corona én zonder corona. We gaan er weer voor!"

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens