Een aantrekkelijke Amsterdamse binnenstad vraagt om politieke keuzes en publiek-private samenwerking.

Veel ondernemers en vastgoedeigenaren in het centrum van Amsterdam zijn verenigd in een BIZ-vereniging (Bedrijveninvesteringszone). Een BIZ is een afgebakend gebied, zoals een winkelstraat of uitgaansplein, waar ondernemers en vastgoedeigenaren gezamenlijk investeren in de kwaliteit van hun omgeving. Stadsdeel Centrum telt maar liefst 37 BIZ’en.

Wij geloven in een gebiedsgerichte, publiek-private samenwerking, waarbij ondernemers, vastgoedeigenaren en overheid vanaf het begin gezamenlijk optrekken. Alleen dan ontstaan er oplossingen met draagvlak en daadwerkelijke impact.

Met deze notitie vragen we politieke vertegenwoordigers om deze samenwerking structureel te ondersteunen in hun partijprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Zes thema’s die nú politieke aandacht vragen

1. Een schone en afvalvrije openbare ruimte

Een schone stad is essentieel voor leefbaarheid, aantrekkelijkheid én ondernemerschap. Inzet van particuliere ophaaldiensten, buurtgastheren, circulair transport over water en samenwerking met partijen als Verpact en Statiegeld NL hebben laten zien dat verbetering mogelijk is.
We pleiten voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid en een gebiedsgerichte aanpak, met maatwerk per locatie. Wij roepen de politiek op om deze aanpak verder te versterken en duurzaam te verankeren.

2. Een veilige binnenstad

Winkeldiefstal, overlast door bedelaars, mensen met onbegrepen en agressief gedrag, drugsdealers vragen om gerichte actie. Dankzij samenwerking tussen politie, handhaving, BIZ’en en particuliere beveiliging zijn er stappen gezet, maar méér inzet van politie en aanvullende maatregelen zijn dringend nodig. We maken ons oprecht zorgen over de vele criminelen en andere types die zich onaantastbaar wanen en de dienst uitmaken in sommige delen van het centrum. Er is meer inzet en andere instrumenten nodig om hier grip op te krijgen. Het verder beperken van horeca en Retail in deze gebieden is onacceptabel en draagt niet bij aan oplossingen. Ook blijven te veel beperkende regels overeind, zonder dat daar resultaten aan te koppelen zijn.

3. Mobiliteit en bereikbaarheid

De autoluwe agenda, infrastructurele werkzaamheden en onvoldoende afstemming hebben de bereikbaarheid van de binnenstad verslechterd. Wij vragen om:

  • betere en tijdige afgestemde communicatie over werkzaamheden,
  • maatwerk venstertijden,
  • meer laad- en losvoorzieningen,
  • stimulering van transport over water,
  • aantrekkelijke P+R-oplossingen,
  • en uitbreiding van openbaar vervoer, met name in de nacht,
  • een meer rechtvaardige nadeelcompensatie regeling bij werk in uitvoering in de openbare ruimte.

4. Een aantrekkelijk vestigings- en ondernemersklimaat

Hoge kosten, stijgende lasten en toenemende regeldruk bedreigen ondernemers. Ondanks hogere leges neemt de service af. Vergunningprocedures duren te lang, ICT-systemen falen en informatievoorziening is gebrekkig.
Wij vragen om:

  • minder regels en meer vertrouwen,
  • betere service en kortere doorlooptijden,
  • voortzetting van subsidies voor straatmanagement en BIZ’en,
  • en beleid dat niet incidenteel, maar structureel en positief is ingericht.

5. Samenwerking met vastgoedpartijen

Vastgoedpartijen zijn essentieel voor een vitale binnenstad, maar worden vaak te laat betrokken. Ze lopen nu vast in tegenstrijdige regelgeving en logge systemen, terwijl de doelstellingen vaak overeenkomen.

Wij pleiten voor:

  • structurele samenwerking met vastgoedeigenaren en vastgoed-BIZ’en,
  • maatregelen tegen langdurige leegstand,
  • meer ruimte voor nieuwe concepten,
  • stimuleren van wonen boven winkels,
  • en aandacht voor het stimuleren van meer diversiteit en culturele invulling, verduurzaming en vergroening
6. Een duurzame en evenwichtige bezoekerseconomie

Toerisme is een economische motor voor Amsterdam. Het negatief framen van de binnenstad werkt averechts en draagt niet bij aan verduurzaming.

    De focus moet verschuiven van ‘beperken’ naar ‘gericht sturen’:

    • spreiding in tijd en ruimte,
    • stimulering van bezoek aan plekken en momenten waar ruimte is, ook binnen het centrum,
    • samenwerking met BIZ’en en andere partijen voor buurten die aantrekkelijk zijn voor bewoners én bezoekers.

    Samen maken we het verschil

    Deze speerpunten zijn tot stand gekomen in samenwerking met BIZ’en, KHN en de Vereniging Amsterdam City. Onze oproep is helder: geef BIZ’en de ruimte, zet in op samenwerking en maak ondernemers mede-eigenaar van de oplossingen voor een leefbare, veilige en aantrekkelijke stad.

    Dit jaar volgen er meerdere politieke werkbezoeken, bijeenkomsten en stellen we met verschillende partners meerdere gezamenlijk verkiezingsmanifesten op. Onze inzet is hard nodig:

    • de omzet stagneert,
    • delen van de stad zijn te rustig,
    • de kosten stijgen explosief,
    • en het aantal regels blijft toenemen, zonder dat daar voldoende resultaat en service tegenover staat.

    We vragen niet alleen om minder regels, maar vooral om meer vertrouwen, ruimte voor initiatief en een echte samenwerking tussen ondernemers, vastgoed en overheid.

    Niet door te klagen of negatief te framen, maar door samen te bouwen aan een gedeelde visie op de toekomst. Doe mee, denk mee en grijp elke kans om in gesprek te gaan met politieke vertegenwoordigers en ambtenaren.

    Samen maken we impact!

    Vragen of opmerkingen

    Direct advies nodig?

    We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

    Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

    Contactgegevens