De nood is hoog in de evenementenbranche. Normaal is – zeker in de festivalwereld – de zomer het seizoen waarin het geld wordt verdiend. De zomermaanden zijn cruciaal om de wintermaanden te kunnen overbruggen. Maar na een dramatisch voorjaar, draaien niet alleen de grote festivals, maar ook congresorganisatoren, cateringbedrijven, partycentra, evenementen én toeleveranciers nog steeds geen tot nauwelijks omzet. Veel grootschalige evenementen voor het najaar zijn ook afgelast en het is nog maar de vraag hoe het horecalandschap er in de toekomst uit zal zien en wanneer het consumentenvertrouwen weer toe zal nemen. De verwachting is dat de 1,5 meter economie nog tot in 2021 duurt. Ook voor 2021 staan er nog weinig grote evenementen en congressen op de planning; de evenementenbranche ligt grotendeels plat in afwachting van een vaccin. Zijn er op korte termijn wellicht extra versoepelingen mogelijk die ook de (zakelijke) evenementenbranche perspectief bieden? Of moeten ondernemers het op dit moment hebben van een flinke dosis creativiteit, verbinding en liefde voor het vak?

Daar waar de grote festivals deze zomer vanwege de coronaregels geen doorgang konden vinden, pakte restaurant ‘de Brielsche aap’ in Brielle juist flink uit. Twee maanden lang stonden grote artiesten voor een klein publiek te zingen in ‘De Zomertuin’. Van vrijdag 3 juli tot en met zondag 30 augustus stonden er bijna dagelijks drie zomerconcerten op het programma met grote namen als Nick en Simon, Trijntje Oosterhuis, Typhoon en Lil’Kleine. Niemand wordt er rijk van, maar ze stonden daar allemaal vanuit enthousiasme en liefde voor de muziek. Begin september werd dit initiatief dan ook beloond met een nominatie voor de 3FM Awards 2020 in de categorie beste muzikale initiatief. Wij vroegen Edith Schoo en Arie-Willen Brokking alles over deze nominatie, het belang van creatief denken en het creëren van een bijzondere ervaring.

Wat betekent deze nominatie voor jullie?

“De nominatie voor de 3FM award in de categorie ‘Beste Muzikale Initiatief’ komt eigenlijk vooral Glenn de Randamie, beter bekend als rapper Typhoon, en de Tribe Company toe. Maar, zonder onze locatie en een fantastische samenwerking, was deze nominatie er waarschijnlijk niet geweest. Voor ons is deze award een bevestiging dat je niet in beperkingen moet denken maar in mogelijkheden. Dit klinkt makkelijk, maar dat is het natuurlijk niet, zeker niet in deze tijden. Als onze burgemeester en het college van burgemeester en wethouders het niet had aangedurfd, dan was het niet doorgegaan. Voor ons laat dit ook duidelijk zien dat een mooie samenwerking kan verbinden. In deze tijd is het echt noodzakelijk om samen te werken met de juiste partners die allemaal hetzelfde willen en die ondanks de huidige situatie toch in mogelijkheden blijven denken. De nominatie is een prachtige beloning voor een spannend avontuur, waarbij alle partijen een groot risico hebben genomen en ondanks hun verschillende rol binnen het project, toch fantastisch hebben samengewerkt.“

Typhoon, vult aan: “In het avontuur van de Tuin van 2020 was de Brielsche Aap de gedroomde locatie. De ligging, de sfeer, de warmte onderling van het team en leiding, de professionaliteit, de durf en de welwillendheid van de gemeente maakten het een schot in de roos.”

Hoe zien jullie waar de markt op dit moment behoefte aan heeft en welke trends er zijn? Waar hebben jullie de inspiratie vandaan gehaald om dit initiatief te starten?

“Wij hebben het ‘geluk’ dat onze locatie de ruimte biedt om naast het exploiteren van ons restaurant, ook andere evenementen te organiseren. Daar komt bovendien bij dat onze omgeving sowieso een inspirerende werking heeft. Wij proberen zo goed mogelijk in te spelen op de ontwikkelingen in de markt door goed te kijken naar de wensen en behoeften van onze gasten. Onze communicatie is persoonlijk en met een knipoog. Onze gasten hebben echt behoefte aan persoonlijke aandacht, een bijzonder samenzijn en mooie gerechten die vol passie en aandacht worden gemaakt en geserveerd. Aan de food kant proberen wij dan ook enorm innovatief te zijn en zorgen wij ervoor dat onze gerechten lekker instagrammable zijn! Daarnaast zien we dat onze gasten graag wat langer blijven zitten; soms doen ze na het eten nog een gezellig bord- of kaartspelletje. Deze ruimte is er bij ons. Zo zijn er in ons restaurant leesplekken en speelplekken, tafels voor de zakelijke gast, maar ook gezellige zitjes voor een praatje onder het genot van een overheerlijke roze velvet koffie. De opstelling/inrichting van ons restaurant, dit was ook al voor corona, wordt dan ook enorm gewaardeerd.

We zagen afgelopen zomer dat onze gasten graag zo lang mogelijk buiten willen zitten en wij wilden die ruimte ook bieden. Ons openluchttheater in onze prachtige tuin vormde voor ons uiteindelijk de ultieme inspiratie om contact op te nemen met Typhoon. Wij hadden tenslotte de perfecte locatie voor De Tuin van 2020. Onze boodschap was: “zoek niet verder, De Tuin van 2020 ligt hier, in Brielle.’ Dat was het begin van een fantastische samenwerking. Twee dagen later stonden alle betrokkenen op onze locatie en had iedereen het hetzelfde gevoel: het kan alleen nog maar hier! Uiteindelijk hebben we gezamenlijk in één week tijd alles geregeld, inclusief de merchandise. Hoe we dat gedaan hebben? Dat is bijna niet meer na te vertellen. Een flinke dosis creativiteit, een gezamenlijk doel, het heel graag willen en dan gewoon keihard knallen. En deze editie smaakte naar meer. Het najaar komt er aan en nu we dit gevoel kennen willen we door. Bij de Brielsche Aap zetten we volop in op een gezellig winterterras, zodat we de wintermaanden door kunnen komen. En wat betreft De Tuin van 2020, die krijgt een vervolg. Er komt een te gave nieuwe wintereditie, die plaats zal vinden in een goednieuw theater centraal in Nederland: Studio Twenty One, Hilversum.”

Hoe maak je het creëren van ervaringen onderdeel van je bedrijfsstrategie?

“In een woord: sfeerbeheer. Branden de kaarsjes? Zien we aan een gast dat hij wellicht een comfortabelere stoel zou willen? Een kussentje in de rug? Is de gast alleen en wil deze wellicht een tijdschrift lezen, of misschien juist een praatje maken? Ziet alles er tip top uit? Zijn er honden die dorst hebben of zin hebben in iets lekkers? Zijn er kinderen die willen spelen of kleuren? Ruiken de geurstokjes in het toilet nog lekker? Komt er een nieuw gerecht of taartje op de kaart en zijn er wellicht al gasten die we dit kunnen laten proeven? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het winterterras is dit jaar belangrijker dan ooit, dus mijn advies: zet volop in op een sfeervolle omgeving. Maar blijf ook bezig met de inrichting en uitstraling van je restaurant zelf. Zorg voor verse bloemen, een mooie schone zaak of denk aan een gastenboek, kunst, gepaste muziek, of de lievelingskrant van de locals. In plaats van een bordje met toilet voor dames/heren kun je ook een creatieve aanwijzing geven. En een handlotion in het toilet is in deze tijd ook prettig na de desinfecterende gel. Kortom, denk altijd vooruit. Wat kun jij er aan doen om het voor de gast zo prettig, veilig en gezellig mogelijk te maken? En zet dan nog een stap extra!”

Wat is volgens jullie het belang van creatief denken en hoe passen jullie dat toe?

“Creatief denken helpt om beter om te kunnen gaan met veranderingen; je blijft innovatief, scherp en onafhankelijk. Het helpt ook om in mogelijkheden te denken. Met onze creatieve achtergrond zoeken wij ook altijd naar creativiteit in de mensen die bij ons solliciteren. Wij proberen iedereen die bij ons werkt, waar mogelijk, mee te nemen in het creatieve proces. We leggen altijd het hoe en waarom uit en creëren een veilige omgeving waarin iedereen ideeën durft te delen. Dit in de wetenschap dat meedenken altijd gewaardeerd wordt en dat creativiteit een groot goed is. Geen idee is te gek….”

Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

“Bij De Tuin van 2020 was onze grootste uitdaging de gedeelde verantwoordelijkheid van vergunningen, het opzoeken van de grenzen en het meenemen van de controlerende macht. De verantwoordelijke personen vanuit de gemeente kwamen regelmatig langs, evenals de wijkagenten. Door vanaf dag 1 iedereen overal bij te betrekken, ontstond er een algemeen belang én veel belangrijker: een wens om het project goed te laten verlopen, omdat we ons allemaal even verantwoordelijk voelden. Alle betrokkenen vonden het even spannend om risico te nemen en te dragen gedurende twee maanden. Het belang van een succesvolle samenwerking was voor alle partijen groot, en dus was de inzet ook groot.

Typhoon vult aan: “Bijzonder hoe het vertrouwen in het concept zoveel goede energie los gemaakt heeft. We hebben niet alleen met elkaar een paar duizend bezoekers blij kunnen maken, maar ook de leveranciers, de artiesten, de crews, etc. van werk kunnen blijven voorzien in een uitzichtloze tijd vol restricties. Ik ben dankbaar dat we dat met elkaar bewerkstelligd hebben.”

Maar het evenement zelf kende ook uitdagingen…

De coronaregels waren duidelijk en de inrichting van onze tuin was er juist bijzonder mooi door geworden. De gasten kwamen op 1,5 meter afstand over onze brug het eiland op en werden via het restaurant meegenomen door de crew, die meteen de huishoudelijke regels uitlegden. En tijdens het concert genoten gasten van heerlijke bestelde arrangementen in de vorm van een goedgevulde picknickmand. Een goed geoliede machine. De uitdaging ontstond tijdens de concerten, omdat de muziek te dansbaar was om stil te blijven zitten. De artiesten zijn daar op geheel eigen wijze mee om gegaan met hun publiek.

En hoe Hollands als het klinkt, maar de weersvoorspelling vormde ook een grote uitdaging. Tenslotte konden de gemiddeld 140 gasten per show écht niet naar binnen. Als oplossing deelden wij transparante paraplu’s en poncho’s uit, zodra er een donkere wolk boven de tuin hing. Eén avondshow van Trijntje Oosterhuis moest een uur worden verzet vanwege een serieuze stortbui die zou gaan vallen. Via de app hebben we iedereen geïnformeerd en alle gasten kwamen een uur later (geen no shows). Uiteindelijk werd het droog, duurde het optreden extra lang om de gasten te bedanken en werd het een heel bijzondere avond.

En wat leuk is om te delen: de zogenaamde hangjongeren (groepje van 25) hebben wij een vrijkaartje voor het concert van Snelle gegeven. Hierdoor voelden zij zich weer verantwoordelijk voor de troep in de fietsenstalling voor onze locatie. Op een dag na het concert kwamen zij zelfs een vuilniszak halen omdat de vuilnisbak buiten vol zat. Dat vond ik persoonlijk het mooiste resultaat.”

Hebben jullie tips voor andere horecaondernemers?

“We hebben zelf geen horeca verleden, dus dat vinden we best spannend. Het bijzondere karakter van onze locatie maakt het voor ons mogelijk om creatief te zijn. Maar we kunnen ons heel goed voorstellen dat dit voor ander ondernemers niet altijd even makkelijk is. Wij hebben iedereen kunnen overtuigen van dit idee, omdat we er zelf zo enthousiast over waren en omdat het bij ons past. We hebben gewoon de sprong gewaagd, dit is ook hoe ons hele bedrijf is ontstaan. Achter iedere vraag stond een keiharde NEE toen we met het idee " de Brielsche aap” aan de slag gingen. Locatie: NEE, financiering: NEE, bestemming: NEE, ervaring: NEE kennis: NEE, etc. We hadden alleen een goed idee. Dus wellicht toch een tip: zorg voor een goed idee, maar vooral een rotsvast vertrouwen in jezelf in je idee. Alleen zo kun je anderen overtuigen, het tot een succes maken en het volhouden. En voor ons geldt dit zowel voor de Brielsche aap maar ook zeker voor De Tuin van 2020.”

Stem jij op de Brielsche aap?

Stemmen voor de 3FM Awards 2020 kan nog steeds op https://www.npo3fm.nl/awards

Meer info over De Tuin van 2020? Kaarten voor de Wintertuin?

Voor meer informatie over De Tuin van 2020 en kaarten voor de Wintertuin, check de website van de tuin van 2020.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens