Eerder dit jaar is KHN een bodemprocedure gestart tegen de staat. In de dagvaarding heeft KHN ingezet op twee sporen: volledige schadevergoeding horecaondernemers in de bodemzaak en spoedvoorzieningen die waren gericht op een zo snel mogelijke opening van de horecabranche. Maar ook op een voorschot op de schadevergoeding. KHN geeft je een update van de stand van zaken.

Bodemprocedure én spoedvoorzieningen

In deze bodemprocedure is KHN een zogenaamde ‘collectieve actie’ gestart namens alle horecaondernemers en heeft KHN dezelfde vorderingen ingediend namens acht individuele ondernemers. Een inzet via twee sporen om het zelfde voor elkaar te krijgen. In de vorderingen wordt de rechter gevraagd voor recht te verklaren dat de Staat onrechtmatig handelt door de grondrechten van horecaondernemers zo ernstig te schenden zonder de noodzaak daarvan behoorlijk te onderbouwen én zonder de schade volledig te vergoeden.

Tegelijkertijd is de rechter gevraagd spoedvoorzieningen – zogenoemde provisionele vorderingen - te treffen (in de periode totdat er uitspraak is gedaan in de bodemprocedure). Om de horeca zo snel mogelijk te heropenen, om inzage te krijgen in de adviezen en onderzoeksrapporten die de overheid heeft ter onderbouwing van de maatregelen voor de horeca én een voorschot op de schadevergoeding. De inzet van KHN, via advocatenkantoor Nauta, was er op gericht om die spoedvoorzieningen zo snel mogelijk behandeld te krijgen door de rechtbank dus in april/mei.

Rechter zet spoedvoorziening in wachtstand

De rechtbank Den Haag is niet mee gegaan in het verzoek om de spoedvoorzieningen ook echt met spoed te behandelen. De rechtbank stelt zich heel formeel op het standpunt dat de hele procedure 3 maanden in de ‘wachtstand’ moet. Volgens de wet voor een zogenaamde collectieve actie-procedure is dit een formeel vereiste.

De rechtbank is van mening dat dit in dit geval ook geldt voor de acht individuele zaken én dat dit geldt voor de spoedvoorzieningen. KHN is van mening dat dit een uiterst vreemde beslissing is, want het betekent bijvoorbeeld dat een provisionele vordering in zo’n collectieve actie procedure dus nooit echt voorrang (spoed) krijgt.

Bodemprocedure verdaagd naar eind juli

De bodemprocedure is nu in de wachtstand gezet en verdaagd naar eind juli. Naar verwachting zullen de provisionele vorderingen, o.a. een voorschot op de schadevergoeding, niet eerder dan eind augustus aan de orde komen. We houden jullie de komende periode op de hoogte van de ontwikkelingen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens