Begin januari 2020 trok KHN trok aan de bel bij de Tweede Kamer over gesjoemel met reviews bij reserveringsplatform The Fork. Aanleiding hiervoor was een uitzending van tv-programma Rambam waaruit blijkt dat The Fork consumenten misleidt. VVD-kamerlid Thierry Aartsen diende een motie in waarin hij Staatssecretaris Keijzer verzocht dit soort gesjoemel tegen te gaan. Deze motie werd vandaag in de Kamer aangenomen met steun van alle politieke partijen in de Tweede Kamer. KHN ziet deze motie als een belangrijke stap richting een eerlijkere platformmarkt.

KHN pakt door en pleit voor meer transparantie voor horecaondernemers. Bijvoorbeeld over de algemene voorwaarden rondom de blauwe reserveringsknop op Google.

Nepaccounts

In de uitzending van Rambamlijkt het erop dat het gemiddelde reviewcijfer op The Fork kunstmatig hoog wordt gehouden. Rambam begon een eigen restaurant, de Mambar, waar zij zelf recenseerden met nepaccounts. Recensies kwamen probleemloos op de site. Ook kon het restaurant, zonder echt te bestaan, ruim drie weken op het platform blijven staan.

Overleg ACM

Naar aanleiding van het debat in de Tweede Kamer gaf Staatssecretaris Keijzer aan in overleg te treden met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en nog dit jaar te rapporteren over transparantie van boekingsplatforms om gesjoemel met onlinerecensies en onlinereviews tegen te gaan.

Blauwe reserveringsknop Google

KHN is verheugd met de steun van de Tweede Kamer voor transparantere rankings en reviews. Maar we gaan uiteraard door. Vooral het gebrek aan transparantie dat ondernemers ervaren rondom de blauwe reserveringsknop op Google is ons een doorn in het oog. In de uitzending van Rambam blijkt dat het reserveringsplatform ondernemers ongezien op kosten jaagt door de blauwe reserveringsknop op Google. Reserveringen komen via die knop namelijk binnen via The Fork en niet rechtstreeks bij het restaurant zelf, waardoor de restaurateur commissie moet afdragen aan The Fork. KHN wil dat platformen toestemming vragen aan ondernemers indien zij de algemene voorwaarden aanpassen of belangrijke wijzigingen, zoals in het geval van de blauwe reserveringsknop op Google, doorvoeren. KHN kaartte deze problematiek aan bij de ACM, het Europees Parlement en natuurlijk bij The Fork zelf.

Let goed op contractvoorwaarden platforms

The Fork is niet het enige platform dat gebruik maakt van de blauwe reserveringsknop op Google. Ook platforms als Booking.com en Expedia maken hier gebruik van. KHN adviseert horecaondernemers om altijd goed de voorwaarden door te nemen en goed af te wegen welk platform het beste bij de onderneming past.

Lees ook

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens