Op dinsdag 22 maart werd een interactieve middag georganiseerd door het platform Gastvrij Overijssel, waar KHN deel van uitmaakt. Studenten en ondernemers gingen met elkaar in gesprek voor een mogelijk vervolg als stagiair of werknemer.

Wil je als ondernemer in de gastvrijheidssector goed personeel vinden én vooral houden, dan is het van belang om hen vooral persoonlijke aandacht te geven en te waarderen. Dat was één van de belangrijkste tips die voortkwam uit het symposium van Gastvrij Overijssel ‘Goed personeel, (G)een probleem!’, waar studenten van verschillende HBO- en MBO opleidingen in Overijssel én ondernemers uit de gastvrijheidssector met elkaar in gesprek gingen over de krapte in de arbeidsmarkt.

In het bijzonder mooi gerenoveerde Grand Café & Boetiekhotel De Verééniging in Hengelo, dat tevens rond 1900 een passende geschiedenis had als verenigingsgebouw van Stork Hengelo, werd op dinsdag 22 maart 2022 een interactieve middag georganiseerd door het platform Gastvrij Overijssel, waar KHN deel van uitmaakt. Het publiek werd eerst verrast door de dagvoorzitter Laurens Raven. Hij wist met zijn complimenten bij iedereen een lach op het gezicht te toveren. Nog wat onwennig werden ook aan elkaar complimenten uitgedeeld. De sfeer kwam er goed in en het belang van het uitspreken van waardering en aandacht voor je werknemer was dan ook duidelijk.

Studenten en ondernemers gingen met elkaar in gesprek. Niet alleen op het podium, maar ook tijdens de pauze en borrel. De eerste contacten werden gelegd voor een mogelijk vervolg als stagiair of werknemer. Ondernemers spraken elkaar ook weer eens in levende lijve.

Paneldiscussie

Tijdens een viertal filmpjes kwamen vier ondernemers, waaronder 3 horecaondernemers en een personeelslid aan het woord. Zij gaven inspiratie door te laten zien hoe zij met personeel omgaan én deze te behouden. Uit de daaropvolgende paneldiscussie kwamen nog meer tips naar voren. Zo lieten studenten weten dat salaris voor hen pas op de derde of vierde plaats komt. Veel belangrijker vinden zij het om een prettige werksfeer te hebben en persoonlijke aandacht en waardering te krijgen. Ondernemers spelen hier op in met goede tips waarbij goede arbeidsvoorwaarden, goed werkgeverschap en inzet op coaching en opleiding de boventoon voert. Studenten willen nog altijd graag aan het werk in de sector, bedrijven willen hen als ambassadeurs inzetten en robots kunnen de kracht van het menselijke contact (nog) niet helemaal overnemen. Door goed in te spelen op de wensen en competenties van het personeel en de waardering ook echt uit te spreken is goed personeel géén probleem! Iedereen ging met een dosis inspiratie én nog een complimentje voor onderweg aan het einde van de middag weer huiswaarts.

Was je er niet bij?

Kijk dan even mee voor een korte terugblik. In deze terugblik zie je de onderstaande ondernemers die deel hebben genomen aan het panel.

Happy Tosti (Deventer): Waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt gewerkt.
De Twentsche Foodhal/ Little Texas (Enschede): Vernieuwend concept met eigen opleiding.
De Zandstuve (Hardenberg): Een camping heeft veel seizoensarbeid. Mariska speelt in op de wensen en is actief in de samenwerking met andere ondernemers en onderwijs de vakschool 100% Gastvrij.
NielZ Café Restaurant (Almelo): Wil de leukste horecawerkgever van Oost-Nederland worden. Ze streven ernaar dat binnen nu en 2 jaar er geen vacatures meer uitgeschreven hoeven te worden en dat mensen uit zichzelf komen solliciteren bij Nielz.


Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens