Soms is het alles wat de gast wil: een ambachtelijk en met liefde gemaakte koffie. Maar wat zetten we anno 2021? De cappuccino is voor altijd een blijvertje, de filterkoffie is terug en het mag allemaal eerlijker. Dit zijn de zes grootste koffietrends van het jaar, die voorlopig nog wel even blijven.

1. Viral op TikTok

De koffie die viral gaat op social media is de zogenaamde whipped coffee en staat ook bekend als de Dalgona. En als het viral gaat, dan volgt de vraag in de horeca vanzelf. Zorg dat je dit soort trends snel in de smiezen hebt en zet het op de kaart. Een goede romige Dalgona is simpel te maken en gegarandeerd het delen op social media waard. Dat is meteen ook de kracht van deze koffie. Je hebt alleen maar room, koffie en suiker nodig.

2. Gezonde koffies

Om de romige variant te compenseren, kiezen gasten vaker en vaker voor de gezonde variant. In Amsterdam is de havermelk niet meer aan te slepen en die trend sijpelt overal door. Het zit ‘m trouwens niet alleen in dat het gezonder is voor de mens, ook het feit dat plantaardige melk vriendelijker is voor de planeet speelt mee. Een trend om rekening mee te houden, bevestigt ook Grardie Akkerhuis van Lebkov. “Wij hebben zeven melkvarianten, van haver tot kokos en soja. Niet alleen de koffie moet vers, maar ook zuivel.”

3. Neem de koffie mee naar huis

De kant-en-klare coffee to go is natuurlijk een hit, maar in het geval van deze trend volstaat een zak bonen of filtermaling om mee naar huis te nemen. Is jouw koffie een paradepaardje, dan is het een leuke trend om in mooie gesealde verpakkingen te verkopen voor thuis. Eigenlijk is het ambacht, maar dan to go.

4. Haal de barista in huis

Iedereen weet hoe op het knopje van een machine te drukken, maar een echte barista maakt koffie met liefde. Dompel de grootste koffieliefhebbers uit het team in de wondere wereld van de koffies en maak ze barista’s. De gasten proeven het. Naast de verbluffend goede gebruikelijke koffies geven barista’s ook meer beleving mee bij een bakkie. De investering waard.

5. Een verantwoord bakkie met herkomst

Eén van de belangrijkste trends in koffie is: eerlijk zijn en dat ook vertellen aan je gasten. Het begon natuurlijk met de herkomst van de koffiebonen, maar je ziet ook steeds vaker het verhaal achter de toevoegingen. “Het is net als met wijn. Uit welk land komt de koffie, wat voor soort boon wordt er gebruikt? In de top van de markt gaat het zelfs om seizoenen. De oogst uit Kenia komt in januari op de markt, die uit Guatemala in augustus. Elk land heeft een eigen smaak. Zo is koffie uit Indonesië kruidig en proef je in koffie uit Midden-Amerika chocolade. Zie het maar als appels, een Jonagold is zoet en een Granny Smith is zuur”, legt Akkerhuis uit. Bij Lebkov is de cappuccino een grote favoriet. Zij kiezen niet alleen voor verantwoorde koffie, maar ook voor Den Deelder-melk van de familie Van der Schans. Een leverancier die met liefde voor de omgeving de melk bij Lebkov levert.

6. Koude koffie

Gruwelde iedereen vroeger van een afgekoeld bakkie, inmiddels worden ze professioneel gekoeld. Cold brews en iced coffees zijn niet aan te slepen op warme dagen. Grardie: “Je zet koffie met koud water en dat laat je trekken. Het is net als bij een theezakje, in koud water duurt het heel lang voor het smaak afgeeft. Een cold brew duurt gewoon een nacht. Badges worden ook in grote vaten gestopt met stikstof. Amerikanen noemen dat de Nitro cold brew. Je krijgt dan zo’n schuimlaag als bij een Guinness.” Klinkt als een mooi experiment voor koffie en over een experiment gesproken: laat je nieuwe barista ook zeker aan de slag gaan met het maken van een signature ijskoffie. Hoe mooi is het om daarom bekend te staan?

Grardie Akkerhuis is eigenaar van koffieketen Lebkov & Sons met vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag, Leiden en Utrecht.