Door de aanhoudende lobbyinspanningen van KHN komt er een aparte TVL-subsidieregeling voor startende ondernemers in Q1 2021: de Startersregeling. Omdat startende ondernemers niet aan de voorwaarden voor de 'gewone' TVL voldoen, krijgen zij hulp door de Startersregeling. De aanvraagperiode opent naar verwachting eind mei.

Voor wie?

Starters kunnen de TVL-subsidie aanvragen als ze aan de voorwaarden voldoen. Ben je tussen 1 oktober 2019 en 15 maart 2020 gestart? Dan komt u al in aanmerking voor TVL Q1 2021. Daarnaast komt u mogelijk óók in aanmerking voor de TVL Startersregeling Q1 2021.

De nieuwe TVL voor starters over Q1 2021 kan vanaf eind mei worden aangevraagd, aldus de RVO. maar over Q1 geldt hier niet de keuzemogelijkheid voor de referteperiode omzetverlies. Ben je starter? Dan is voor jouw TVL Q1-aanvraag Q3 2020 de referteperiode omzetverlies. De groep ‘starters’ met een eigen regeling valt vanaf Q2 onder de reguliere TVL. Door lobbyinspanningen van KHN kunnen horecaondernemers bij de aanvraag TVL Q2 2021 kiezen uit twee verschillende kwartalen (Q2 2019 of Q3 2020) als referentieperiode.

KHN lobby voor startersregeling en keuzemogelijkheid referteperiode

KHN heeft lang op een startersregeling aangedrongen en recent ook op de keuze voor de referteperiode. KHN ziet dat nu eindelijk gehonoreerd. Helaas heeft het kabinet het verzoek om starters ook met terugwerkende kracht – dus over 2020 - te compenseren niet gehonoreerd. Starters blijven dus met een enorme schadepost over 2020 zitten.

Dit is ook een van de redenen waarom KHN een bodemprocedure is gestart. Namelijk ook om oplossingen met terugwerkende kracht voor de groep starters en schrijnende gevallen te bewerkstelligen. In de groep van acht ondernemers namens wie KHN procedeert, zitten daarom ook bewust een aantal starters en schrijnende gevallen.

Als ondernemer kun jij je op de website van de RVO op updates abonneren. Via die pagina kom je ook bij alle informatie over de verschillende TVL-perioden.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens