Heb jij 100 of meer werknemers in dienst? Dan moet je vanaf 1 juli 2024 jaarlijks rapporteren over het zakelijke en woon-werk verkeer van je werknemers. Het doel is om de gezamenlijke CO₂-uitstoot van woon-werk en zakelijk verkeer met 1 megaton te reduceren.

Regeldrukvermindering vanaf 2027 aangekondigd

De horeca heeft te maken met relatief veel regels, vergunningen en toezicht. Dit brengt hoge kosten en administratieve lasten met zich mee. Wij zijn dan ook blij met de aangenomen motie in de Tweede Kamer (voorjaar 2025) om de grens van 100 medewerkers te verhogen naar 250 medewerkers. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bevestigt dit nu (november 2025) in een kamerbrief. Inzet is om de vrijstelling per 2027 te laten ingaan. Tot die tijd blijft rapportage formeel van kracht. In de tussentijd komt er een wijzigingsbesluit, gevolgd door een internetconsultatie en daarna advies van de Raad van State. Het duurt dus nog even voordat deze wetgeving is aangepast.

Wat moet je nu nog registreren?

Heb je 100 of meer werknemers, dan moet je rapporteren over:

  • Het woon-werkverkeer van je werknemers.
  • Alle zakelijke ritten waarvoor je werknemers een financiële vergoeding ontvangen óf waarvoor ze een vervoermiddel ter beschikking gesteld krijgen (zoals een auto van de zaak).

In de rapportage vermeld je het aantal kilometers, het gebruikte vervoermiddel en het soort brandstof. Je levert deze gegevens jaarlijks aan via een digitaal platform bij het RVO. Je mag alleen de totalen van de hele organisatie rapporteren en niet van individuele werknemers.

Hoe verzamel je deze gegevens?

Op de website van de RVO staat meer informatie en een link om te registreren.

Waarom registeren?

In het Klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt over het verminderen van CO₂-uitstoot. Dat kan door minder kilometers te rijden of meer gebruik te maken van de fiets, het openbaar vervoer of elektrisch vervoer. De overheid stelt werkgevers hiervoor verantwoordelijk, omdat je als werkgever invloed hebt op hoe jouw werknemers reizen. Bijvoorbeeld door een leaseregeling met de keuze voor een type auto en een type brandstof. Het onderliggende doel van dit besluit is dan ook om werkgevers bewuste keuzes te laten maken over verduurzaming van hun zakelijke verkeer. Want voor het terugdringen van de CO₂-uitstoot, is een gedragsverandering nodig.

Benzine- en dieselauto’s straks minder aantrekkelijk

Het kabinet en ministerie overwegen om het per 2027 minder aantrekkelijk te maken voor werkgevers om auto’s te verstrekken die CO₂ uitstoten.

Wat adviseren wij je om te doen?

Heb je tussen de 100 en 250 medewerkers? Dan ben je formeel verplicht om te registreren tot de nieuwe wet per 2027 ingaat. Tot die tijd is “terughoudendheid in handhaving” aangekondigd. Voor grote ondernemingen met meer dan 250 medewerkers blijft de registratie verplicht, tenzij de wet opnieuw wordt aangepast na evaluatie.

Houd verder de wetgeving in 2026/2027 goed in de gaten, deze kan dus wijzigen.

Overweeg om minder benzine- en dieselauto’s te verstrekken en meer elektrische auto’s. Daarbij is het wel goed om rekening te houden met netcongestie (hierdoor is het niet altijd mogelijk om een stroomaansluiting te krijgen) en de beschikbaarheid van laadpalen.

Bekijk ook KHN Lobbynieuws.

Gerelateerde standpunten

Heb je een vraag?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens