Valentijnsdag, de dag van de liefde, staat alweer bijna voor de deur. Voor jou als ondernemer is dat een mooie gelegenheid om aan je gasten je horecahart te laten zien én om je omzet te verhogen. Van ontbijt tot en met overnachting; met deze slimme tips scoor je punten bij jouw gasten op Valentijnsdag.
Ben jij ’s ochtends en/of ’s middags geopend? Tover dan voor Valentijnsdag een feestelijk ontbijt of gezellige lunch op tafel. Voor beide gelegenheden zijn champagne en verleidelijke producten – de zogenaamde afrodisiaca - zoals avocado, aardbeien, passievrucht, vijg en pure chocolade, een schot in de roos. Verder kun je uiteraard verschillende gerechten, bijvoorbeeld pancakes en sandwiches, in hartvorm serveren. Ook met een feestelijke high tea verras je jouw gasten met Valentijnsdag. Verwerk de verschillende afrodisiaca in de high tea hapjes en serveer een lekkere champagnethee erbij.
Met het diner kun je al helemaal flink uitpakken. Dat begint met een welkomstcocktail, het liefst natuurlijk in de kleuren van de liefde: roze en rood. Shared dining is misschien wel de meest romantische vorm van dineren en daarmee heel geschikt voor Valentijnsdag. Daarnaast kun je je gasten de optie van een Valentijns meergangendiner bieden, natuurlijk met een bijpassend wijnarrangement. Zet ook nu een aantal afrodisiaca op de kaart, zoals asperges, artisjok en misschien wel de bekendste… oesters.
Als hotelier kun je naast de bovengenoemde gelegenheden ook iets extra's doen met Valentijnsdag in de vorm van een speciaal verwenarrangement. Bijvoorbeeld een driegangendiner, inclusief een romantische overnachting of een spa-arrangement. Of stippel een romantische wandelroute uit in de omgeving van je hotel.
Bezorg je of kunnen mensen ook een lekkere maaltijd bij je afhalen? Geef dan een lief kleinigheidje mee aan je gasten bij hun bestelling. Je kunt hierbij denken aan een rode roos, een kaartje met een toepasselijke tekst of een voucher voor een kopje koffie of maaltijd voor een volgende keer.
Heb je een leuke actie, een speciaal menu of een aantrekkelijk arrangement voor Valentijnsdag? Gebruik dan je social mediakanalen om deze goed onder de aandacht te brengen. Dit is ook handig als je nog ruimte hebt voor reserveringen. Ook de last minute beslissers trek je met een leuke social mediapost nog over de streep. Focus daarbij niet alleen op stelletjes, maar ook op mensen die gezellig met vrienden of familie een leuke valentijnsavond willen beleven.
Liefde gaat door de maag, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Kleed je zaak daarom sfeervol aan met tafelbekleding waar de liefde van afspat en bloemen en kaarsen. Stem ook de verlichting en de muziek af op de sfeer die je wilt creëren. Maak zelf een romantische playlist of geef gasten de mogelijkheid om een verzoeknummer in te dienen. Hoe romantisch is dat?!