Tijdens het 2-jaarlijkse hoteloverleg is o.a. gesproken over de ontwikkelingen op de Alkmaarse Hotelmarkt, data-uitwisseling, taskforce vitale verblijfsaccommodaties en activiteiten in de regio.

Er is opnieuw gekeken naar het onderzoek hotelaccommodaties uit 2020. De hotelmarkt is deels verzadigd, de gemeente is terughoudend met het toestaan van nieuwe initiatieven. Volgend jaar komt er een nieuw onderzoek, de vraag is of de behoefte is veranderd in zowel vraag als aanbod. Hierbij worden de bezettingsgraad en de kamerprijzen onderzocht, het gaat met name om de toeristische markt en in mindere mate de zakelijke markt. Er is waarschijnlijk nog wel ruimte voor een luxe hotel en kleinschalige, Boutique-hotels. Als het onderzoek komt is de vraag wie er weer wil meedenken in de begeleidingsgroep.

Data is belangrijk, de verwachting is 20 miljoen extra bezoekers in Nederland.

BUCH/Alkmaar zit heel goed in vergelijking met het binnenland, vooral Duitse toeristen. Het schouderseizoen kan nog beter op orde gebracht worden. O.a. door langdurige events te creëren waar mensen op af komen. Zoals bijvoorbeeld de Amelandse kunstmaand in oktober of de Bergense kunst-10 daagse.

Wander Groot van de Taskforce Vitale Verblijfsaccommodaties vertelde dat de Taskforce bezig is met productvernieuwing en concepten, als je een specialist nodigt hebt kan je contact opnemen. Met een expertteam kunnen ze je voor 250.- helpen. Ze bieden ook een energie-en duurzaamheidsscan aan. En begeleiding van het Greenkey-traject voor 250.- (twv 1600.-) dan ben je na een paar maanden greenkey gecertificeerd. Maatwerkadvies bij aanpassingen voor minder validen/betere toegankelijkheid. Plannen duurzaam meerjarig onderhoudsplan. Zie ook Onze diensten - Vitale Verblijfsrecreatie (vitaleverblijfsrecreatienhn.nl).

Verder werd er vanuit KHN aandacht gevraagd voor een aantal activiteiten in de regio:

Inspiratietour naar Gouda 18 oktober
O.a. naar het schitterende hotel Het Weeshuis, Relais & Chateaux Kom op bezoek bij boutique hotel Relais & Châteaux Weeshuis Gouda. (wshs.nl).

Biertapwedstrijd Alkmaar en regio 13 november
Bij De Baan, aanmelden gaat via Stichting Tapwedstrijden - Tapwedstrijden.

Algemene ledenvergadering KHN Alkmaar 16 november
Bij Boules en Bites, circulair ondernemen (o.a. verbod SUP). Uitnodiging regiosafari’s Regiosafari - Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (nhn.nl).
Regiosafari regio Alkmaar woensdag 11 oktober.

Personeel uit buitenland
Personeelskrapte blijft aanhouden. In een aantal landen binnen de EU zijn vaak nog wel mensen beschikbaar. In dit artikel staat een lijst van wat voor medewerkers in welk land het meest beschikbaar zijn. Zie artikel Medewerkers werven in het buitenland? | KHN.

Digitale werkplaats

Er zijn 20 digitale werkplaatsen in Nederland, gefinancierd door het ministerie van EZK en verdeeld over MBO’s en HBO’s. In Noord-Holland zijn dit:
MKB Digital Workspace –.
Zie voorbeeld Amsterdam Gastrobuddy: Digitaal werken in de horeca — MKB Digital Workspace.
Noord-Holland Noord: Werkplaats Digitaal Ondernemen.

Doel is om MKB ondernemers te helpen met vragen over bijv. hoe wordt ik beter vindbaar via google, betere inzet van social Media, optimaliseren website en/of app, hoe vind ik mijn doelgroep beter, ondernemen op basis van meetbare resultaten, een werkapp voor medewerkers, etc. De ondernemer benadert de digitale werkplaats met een vraagstuk, de projectleider matcht met (een groep) beschikbare studenten die de ondernemer kan helpen. Zij onderzoeken het vraagstuk en komen met een adviesrapport. Het is gratis, de enige investering is tijd vrijmaken om met groep in contact te komen/blijven (1 a 2 uur per week).

Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen 2024

De Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen (kbbbd.nl) zijn van 20 tot 24 maart 2024. Dit is een initiatief van WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord, Ontwikkelingsbedrijf NHN, RPAnhn, de 17 gemeenten in Noord-Holland Noord, ondernemersverenigingen en onderwijsinstellingen. Voor bedrijven is het een kans om kennis te maken met nieuwe medewerkers, stagiaires, (nieuwe) klanten en de inwoners. Bedrijven bepalen zelf op welke dag(en) en tijden ze de deuren openen en wat ze de bezoekers willen laten zien. Van een uurtje open (presentatie, rondleiding en/of speeddate) tot de hele dag een inloop. In 2023 zijn er ruim 10.000 bezoekers geweest, sommige bedrijven hadden 100+ (tot 600) bezoekers. Dit verschilt per branche, per locatie, per inzet vanuit het bedrijf en de aandacht die eraan wordt gegeven. In 2023 deden ongeveer 40 horecabedrijven mee. Zie ook website met een toolkit met posters, social media posts, vlaggen, banners, etc. en ervaringen van ondernemers Ervaringen (kbbbd.nl).