Op 3 september heeft het bestuur van KHN Wassenaar een kennismakingsgesprek gehad met wethouder Klaver. Zij heeft o.a. economische ontwikkeling en verkeer & vervoer in haar portefeuille. Het gesprek werd door beide partijen als bijzonder prettig, open en constructief ervaren. Onderstaand een kort verslag.
Inleiding Wethouder Klaver:
Wat kan gemeente doen om ervoor te zorgen dat horeca in Wassenaar kan bloeien?
Er bestaat algemene tevredenheid over samenwerking tussen Arjenne Vlietstra en bestuur KHN. Horeca en toerisme is belangrijk voor Wassenaar. College wil ondernemend woondorp zijn. De horeca is een belangrijke sector en kan bij groei-ambitie ook niet achterblijven. Wat is daarvoor nodig? Geconstateerde werkelijkheid: het gedrag van een Wassenaarder als kuddedier kun je niet zomaar doorbreken. Het gaat hierbij om verschillende doelgroepen die niet mengen.
Besproken onderwerpen:
Strand (toeristische aanwijzing): bebording/ bewegwijziging (uitvoering ligt bij nationale bewegwijzigingsdienst) is op een aantal plekken aangepast maar nog niet overal. Kost heel veel geld.
Horeca onderzoek: Arjenne is bezig met uitvraag offertes.
ELW 17 september: Anne Staal zit vanuit de horeca in dit overleg. Wethouder vraagt of strandondernemers ook een aparte zetel moeten krijgen in ELW. KHN is van mening dat de belangen van strandpaviljoens voldoende worden meegenomen via KHN. Irma zit namens ondernemers in bestuur van KHN. Er is nu nog een apart strandoverleg over operationele zaken.
Evenementen: nog niet erg gestructureerd. Wethouder wil mogelijkheden bieden voor meer evenementen. Misschien moet je er een evenement uitkiezen en dat proberen groter te maken. Carl geeft toelichting op walk inn evenement waarvoor voorbereidingen in volle gang zijn.
Lokale marketier kan hierin een rol spelen; deze is door de marketing stichting in de arm genomen. Deze kan evenementen een extra boost geven. Er is al veel extra inzet (campagne) gedaan om Duitse toeristen naar Wssenaar te halen. Arjenne regelt op korte termijn een nadere kennismaking met lokale marketier.
Wassenaarse strand is quality coast. Hoe gaan we verwachtingen waar maken dat dat plaatje van Wassenaar klopt. Houden we vast aan landgoed aan zee? Belangrijk aandachtspunt daarbij is de verbetering beeldkwaliteit van het centrum en bijbehorend investeringsplan. Hier ligt ook regionale subsidie voor klaar. KHN meent dat als eerste belangrijke stap daarin de leegstand opgepakt moet worden.
Herinrichting Duinrellweg: In het najaar worden klinkers gelegd. Voetgangersoversteek vanaf Duinrell wordt duidelijker. KHN vindt het zonde dat Zonnehof daarin niet gelijk meegenomen kan worden.