Zondag 15 maart, half zes. Ik sta achter in het magazijn de persconferentie te bekijken op mijn telefoon. Naar verwachting wordt er aangekondigd dat de horeca dicht gaat. Er wordt eerst wat gezegd over het onderwijs en dan dat vanaf 18:00 uur alle horeca gesloten wordt. Mijn hart valt even stil. “We hebben al gasten!”, denk ik. Ik ga eerst naar de keuken om het team bij te praten in 30 seconden. Daarna naar de gasten om ze te informeren. Die waren ook ietwat verbouwereerd maar wel begripvol. Terug naar de keuken en het team wat oppeppen. We keken elkaar aan. Wat nu?

Zo begon voor ons de horecasluiting. Wij zijn Loro Blonyo, een klein Indonesisch restaurant in het centrum van Helmond. Ik, Frans van Wessel, mijn vrouw Tri Susilah en mijn broer Andy van Wessel zijn 20 maanden geleden zonder horecaervaring dit restaurant begonnen en we hebben een goed lopende zaak. Het zit eigenlijk iedere dag vol, daarnaast hebben we afhaal en verzorgen we samen met een partner catering.

Bezorgen

Die avond en nacht ben ik achter de computer gaan zitten en heb ik onze bestel-app en webshop aangepast zodat we ook bezorgbestellingen aan kunnen. Ik heb onze website aangepast en vervolgens op onze facebook pagina aangekondigd dat we gaan bezorgen. De bestel-app en webshop zijn volledig geïntegreerd met de kassa, dat betekent dat na acceptatie van de bestelling automatisch in de keuken de bon geprint wordt.

Facebook is voor ons belangrijk, we hebben een grote groep volgers (3100) die ons fanatiek volgt en steunt. Vooral in deze moeilijke tijden is dat hartverwarmend. Onze stijl is informeel, persoonlijk en we vertellen over onszelf. Dit zonder ons privéleven op straat te gooien.

Dagboek

Kort na de sluiting ben ik op Facebook met een dagelijks dagboek begonnen, iedere dag na sluiting schrijf ik over de dag, wat ons bezighield, liep het goed of niet. Waar we ons zorgen om maken etc. Dit was ik in eerste instantie begonnen om mijn hoofd leeg te maken, er ging nogal wat in om, nu vind ik het gewoon leuk om over de dag te vertellen en de reacties te zien. Het dagboek wordt iedere dag populairder.

Raceauto

De eerste week van alleen afhalen en bezorgen was nog onwennig maar qua omzet was het redelijk, de weken erna begon dit verder op te lopen en met Pasen draaiden we eigenlijk normale omzetten. De slechtste weken waren eigenlijk de 3 weken voor de horecasluiting; hier in Zuidoost Brabant kwam alles wat vroeger en harder aan. Gedurende die periode, en nog steeds, is mijn grootste angst dat een van ons besmet raakt. Dan is het einde oefening.

Vervolgens kregen we veel media-aandacht vanwege onze ludieke actie om voor een dag met een raceauto te bezorgen. TV, kranten, websites. Kort gevolgd door een heel goede recensie in het Brabants en Eindhovens dagblad. De omzetten zijn nu boven het oude niveau, dat zal weliswaar tijdelijk zijn maar we zijn er natuurlijk ontzettend blij mee.

Tips voor bezorgen

KHN vroeg me of ik tips heb voor ondernemers die willen starten met bezorgen en afhalen. Ik voel me als beginnende horecaondernemer met geen horecaervaring toch wel vereerd. Een paar tips:

  • Het bestelproces is een belangrijk onderdeel van de beleving voor de gast. Zorg ervoor dat je site er mooi uit ziet en goed werkt. Zorg dat je online betalingen aankunt, en werk dus niet met ‘tikkies’ of betaalverzoeken. Dat kan in geval van nood.
  • Realiseer je met afhalen en bezorgen dat je contact met je gasten eigenlijk verdwijnt. Zeker als je het bezorgen door een ander laat doen. Als je een fout hebt gemaakt hoor je dat te laat of nog erger, helemaal niet. En fouten maken we allemaal.
  • Gebruik social media om het contact met je klanten te onderhouden. Welk social media platform je gebruikt is afhankelijk van je doelgroep. Probeer niet al te commercieel over te komen, mensen doorzien dat en scrollen door.
  • Houd je menukaart zo veel mogelijk zoals voor de sluiting, je gasten willen graag hetzelfde eten als wat ze in je restaurant bestelden.
  • Bezorg op tijd, haal je de afgesproken tijd niet, informeer de gast dan dat je wat later bent.

Tot slot, ik denk dat wij overleven op kwaliteit. Kwaliteit van de gerechten en de service tijdens het bestellen, afhalen of bezorgen. Dit in combinatie met een acceptabel prijsniveau.

Blijf gezond en houd moed!

Foto vlnr: Frans van Wessel, Tri Susilah, Andy van Wessel (eigenaren Loro Blonyo)

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens