Wekelijks blogt een horecaondernemer over zijn of haar ervaringen tijdens de coronacrisis. Deze week: Ilse Jansen van Hotel Umberto.

Het is voor iedere horecaondernemer een zware tijd. In het mooiste seizoen van het jaar moesten wij op 16 maart onze deuren sluiten. Wij zagen onze hotelkamers en de drukte in ons restaurant vanaf begin maart al enorm slinken, maar vanaf 10 maart regende het echt annuleringen. We hebben het nieuws direct op de voet gevolgd. Dat we dicht moesten was geen verrassing, wel dat we zo acuut binnen een half uur de deuren moesten sluiten.

Van zorgen naar actie

De eerste week was een week van veel zorgen, lichte paniek, thuis voor de kinderen zorgen en veel klussen in huis (om maar bezig te blijven). N.a.v. de eerste overheidsmaatregelen (de persconferentie op 18 maart) kwam er wat rust. De werktijdverkorting hadden wij op 14 maart al aangevraagd, dus de tweede week hebben we andere maatregelen genomen, zoals; de aflossing opschorten, uitstel van belastingen aanvragen en eens rustig bekijken wat voor een opties er waren om toch wat omzet te genereren. Om het contact te houden met onze medewerkers hebben we samen zitten brainstormen en wat acties bedacht, zoals een zakelijke mailing naar onze bestaande relaties, een giftcard die wij bezorgen en natuurlijk doen we mee met mooie initiatieven zoals #helpdehoreca.

Steentje bijdragen

In de tweede week vernam ik in de krant dat de ZZG Zorggroep een uitvalsbasis zocht voor het corona team wijkverpleegkundigen. Meteen heb ik een vriendin die er werkt getipt en de dag erop vond het eerste gesprek met hen plaats. Zaterdag 28 maart zijn ze gestart. De verpleegkundigen verzorgen cliënten thuis met corona. Het team bestaat uit 40 verpleegkundigen en zo’n 70 vrijwillige chauffeurs. Zij starten en eindigen hun dienst nu bij ons. Kleden om, douchen, overnachten, ontspannen, delen verhalen, lunchen en dineren bij ons. Ook is hun call center en opslag hier gevestigd en worden er diverse bijeenkomsten gepland. Kortom; een heel unieke operatie. Wij zijn blij met deze unieke samenwerking en vinden het ook erg fijn dat wij een steentje mogen bijdragen in deze barre tijden. Daarnaast: In ons bedrijf is weer reuring, je hebt zelf weer wat om handen en eerlijk is eerlijk; er komt wat omzet binnen. En dat is voor ons familiebedrijf toch een geruststelling. Want waar eindigt het?

De toekomst

Wij hopen natuurlijk dat we weer spoedig open mogen, maar natuurlijk alleen als dat verantwoord is. Wij zijn positieve ondernemers, echter zien wij onze gasten nog niet meteen in grote getale terugkomen. Het hotel is voor ons erg belangrijk, maar de gasten uit het buitenland zien wij voorlopig niet verschijnen, evenals de gasten die komen voor de vele evenementen in de omgeving en voor de sauna hier in de buurt. Ook onze zalen voor feesten zitten voorlopig nog niet vol en de 1,5 meter in stand te houden tijdens de werkzaamheden in ons restaurant, vinden wij heel lastig. Toch voelen wij ons gesterkt door de mooie hartverwarmende reacties die wij krijgen door de samenwerking met ZZG. De troostende woorden en peptalks van ondernemers, collega’s uit de branche, vrienden en familie. De medewerkers die ons helpen met allerhande klussen waar je nu (helaas) aan toekomt, een accountant die goed meedenkt en natuurlijk een KHN, die voor ons opkomt en ons constant up-to-date houdt met haar nieuwsbrieven.

Wij wensen iedereen heel veel succes en sterkte toe. Houd het vertrouwen in een goede afloop, denk af en toe out of the box voor een eventuele samenwerking, houd goed contact met je medewerkers, en last but not least; blijf vooral gezond!

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens