Zie onder meer dit artikel: Ondernemers krijgen tijdens de coronacrisis steeds vaker huurkorting.

Onderstaand een aantal argumenten die je kunt gebruiken als je met je verhuurder in gesprek gaat over een huurkorting:

  1. We zijn nu voor langere tijd wederom door de overheid gesloten, maar werden ook daarvoor al beperkt door de vroegere sluitingstijd en verplichte 1,5 metere afstand.
  2. Het aantal zitplaatsen is beperkt van .... tot
  3. De omzet was in de maanden juni, juli, augustus en september .... % van de omzet van vorig jaar.
  4. En ook op het terras konden we minder mensen plaatsen. Dit werd enigzins gecompenseerd door een tijdelijke verruiming van het terras (indien van toepassing).
  5. Er zijn minder toeristen in Amsterdam en daardoor hebben we veel minder gasten. Vooral sinds de code rood van toepassing is in de ons omliggende landen en er dus een negatief reisadvies geldt voor reizen naar Noord- en Zuid - Holland zien we dat. De rapportage van de gemiddelde beszettingsgraad van hotels in Amsterdam laat een zeer trieste ontwikkeling zien.
  6. Zie in de bijlage de meest recente STR cijfers met hotelbezettingsgraden.
  7. Amsterdam wordt harder getroffen door het coronavirus dan welke regio dan ook. Dit artikel uit het Parool ondersteunt dit argument.
  8. De compensatieregelingen dekken slechts een gedeelte van de vaste kosten en het derde steunpakket is nog in de maak en we weten niet hoe dit eruit gaat zien. Het is nog maar de vraag of we voor de totale sluiting extra gecompenseerd gaan worden. Het tweede pakket steunmaatregelen compenseerde slechts een kleine fractie van onze vaste kosten.
  9. We hebben er alles aan gedaan om meer omzet te realiseren. We hebben evenementen georganiseerd / afhaal en bezorgen actief ingezet.
  10. Door de huidige veplichte sluiting van de overheid gaan we terug naar 0% omzet.
  11. Tot voor de crisis hebben we de huur altijd tijdig betaald en zijn goede huurders geweest.
  12. We hebben ons bestaansrecht aangetoond en zitten al .... jaren op deze locatie.
  13. We vernemen van deskundigen in de branche, Koninklijke Horeca Nederland en de horeca makelaars, dat er veel exploitaties te koop zijn, maar er nauwelijks animo is van kopers. Als er al transacties plaatsvinden dan is dat vooral in de panden met een lage huur of is er fink onderhandeld over een lagere huur of tijdelijke huurkorting gedurende de crisis.
  14. Als wij een redelijke huurkorting krijgen zijn wij in staat om te overleven.
  15. Wij vragen een huurkorting van 50% voor de maanden dat we verplicht moeten sluiten en voor de periode dat we open zijn, 25-30% korting. We denken dat deze kortingen gerechtvaardigd zijn in deze periode van onvoorziene omstandigheden die ons in het geheel niet aangerekend kunnen worden en waar we ook geen invloed op hebben.

Mocht je naar al je inspanningen geen redelijk huurkorting kunnen bedingen, neem dan contact met ons op om na te gaan hoe je dit het beste verder aan kunt pakken. KHN heeft gespecialiseerde huurrechtadvocaten in dienst die tegenwoordig met veel succes resultaten weten te boeken.

Voor contact stuur een e-mail naar een van de regiomanagers: Eveline Doornhegge: e.doornhegge@khn.nl / 06-51490709 of Simone van Laar: s.vanlaar@khn.nl / 06-22806892.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens