Onderstaand een aantal argumenten die je kunt gebruiken als je met je verhuurder in gesprek gaat over een huurkorting.

Zie ook dit artikel: Ondernemers krijgen tijdens de coronacrisis steeds vaker huurkorting.

  1. We zijn nu voor langere tijd wederom door de overheid gesloten, maar werden ook daarvoor al beperkt door de vroegere sluitingstijd en verplichte 1,5 meter afstand.
  2. Het aantal zitplaatsen is beperkt van .... tot…..
  3. De omzet was in de maanden juni, juli, augustus en september .... % van de omzet van vorig jaar. En ook op het terras konden we minder mensen plaatsen. Dit werd enigzins gecompenseerd door een tijdelijke verruiming van het terras (indien van toepassing).
  4. Er zijn minder toeristen en daardoor hebben we veel minder gasten. Vooral sinds de code rood van toepassing is in de ons omliggende landen en er dus een negatief reisadvies geldt voor reizen naar Noord- en Zuid - Holland zien we dat. De rapportage van de gemiddelde bezettingsgraad van hotels in de regio laat een zeer trieste ontwikkeling zien.
  5. Onze regio wordt harder getroffen door het coronavirus dan welke regio dan ook. Dit artikel uit het Parool ondersteunt dit argument.
  6. De compensatieregelingen dekken slechts een gedeelte van de vaste kosten en het derde steunpakket is nog in de maak en we weten niet hoe dit eruit gaat zien. Het is nog maar de vraag of we voor de totale sluiting extra gecompenseerd gaan worden. Het tweede pakket steunmaatregelen compenseerde slechts een kleine fractie van onze vaste kosten.
  7. We hebben er alles aan gedaan om meer omzet te realiseren. We hebben evenementen georganiseerd / afhaal en bezorgen actief ingezet.
  8. Door de huidige verplichte sluiting van de overheid gaan we terug naar 0% omzet.
  9. Tot voor de crisis hebben we de huur altijd tijdig betaald en zijn goede huurders geweest.
  10. We hebben ons bestaansrecht aangetoond en zitten al .... jaren op deze locatie.
  11. We vernemen van deskundigen in de branche, Koninklijke Horeca Nederland en de horeca makelaars, dat er veel exploitaties te koop zijn, maar er nauwelijks animo is van kopers. Als er al transacties plaatsvinden dan is dat vooral in de panden met een lage huur of is er flink onderhandeld over een lagere huur of tijdelijke huurkorting gedurende de crisis.
  12. Als wij een redelijke huurkorting krijgen zijn wij in staat om te overleven.
  13. Wij vragen een huurkorting van 50% voor de maanden dat we verplicht moeten sluiten en voor de periode dat we open zijn, 25-30% korting. We denken dat deze kortingen gerechtvaardigd zijn in deze periode van onvoorziene omstandigheden die ons in het geheel niet aangerekend kunnen worden en waar we ook geen invloed op hebben

Mocht je na al je inspanningen geen redelijke huurkorting kunnen bedingen, neem dan contact met ons op om na te gaan hoe je dit het beste verder aan kunt pakken. KHN heeft gespecialiseerde huurrechtadvocaten in dienst die tegenwoordig met veel succes resultaten weten te boeken.

Voor contact stuur een e-mail naar je regiomanager Miriam Geerlings via m.geerlings@khn.nl of bel 06 53 37 95 74.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens