Een diverse, leuke en uitdagende baan. Maxime Busnel, Revenue & Reservations Manager bij Grand Hotel Karel V in Utrecht, vertelt je wat er zo mooi is aan het werken in een hotel.

Kun je wat meer vertellen over jouw achtergrond en de weg hier naartoe?

Voor zolang ik me kan herinneren ben ik werkzaam in de horeca. Mijn allereerste bijbaan was in de spoelkeuken en daarna heb ik diverse functies aan de voor- en achterkant van de hotellerie vervuld. Tijdens een gecombineerde leerplek waar Reservations, Revenue Management en Sales samenkwamen, heb ik ruim zes jaar geleden mijn liefde voor Revenue Management ontdekt. In het kort is Revenue Management een specifieke tak binnen de hotellerie waarbij het hoofddoel is de (kamer)omzet te optimaliseren door een juiste prijsstrategie neer te zetten.

Ook ik ben tijdens de coronapandemie mijn baan verloren. Dat was natuurlijk een enorme domper. Ondanks mijn grote liefde voor de hotellerie heb ik in die periode ook aan functies buiten de branche gedacht. Eind vorig jaar kwam echter de functie voor Revenue & Reservations Manager bij Grand Hotel Karel V voorbij. Een kans die ik niet kon laten schieten, want dit was precies de functie die ik voor ogen had als vervolgstap in mijn carrière. Deze functie in een prachtig, monumentaal, “standalone” vijfsterrenhotel die sluit perfect aan op mijn ambitie om uiteindelijk Commercieel Manager te worden. Nu ik mijn vak kan uitoefenen in een prachtig hotel als Karel V ben ik ontzettend dankbaar dat ik toch in de hotellerie ben gebleven. Het is en blijft een feestje om in deze branche te werken!

Hoe is jouw liefde voor gastvrijheid/jouw bedrijf ontstaan?

Eigenlijk is die liefde er altijd al geweest. Als persoon ben ik sociaal en zorgzaam aangelegd; twee eigenschappen die zich goed lenen in de gastvrijheidsbranche. Het is erg gaaf om bij te dragen aan de ultieme gastbeleving. Gasten komen naar de horeca voor het maken van herinneringen, waar jij persoonlijk en zakelijk een belangrijke bijdrage aan levert, dat is heel speciaal.

Mijn liefde voor Karel V is eigenlijk al ontstaan op de middelbare school, toen ik mijn snuffelstage liep op de afdeling Banqueting. Ik weet nog goed hoeveel indruk het klaarzetten van de prachtige en tevens enorme zaal op me had. Als dít hotellerie was, dan zag ik mezelf daar wel werken. Het voelt dan ook alsof de cirkel rond is door hier nu, 17 jaar later, onderdeel te zijn van het management en bij te dragen aan de visie en strategie van het bedrijf.

Hoe maakt gastvrijheid jouw leven leuker?

In mijn functie kan ik mijn steentje bijdragen aan de herinnering van andere mensen. Het is ook een verrijking, omdat ik ontzettend veel mensen heb leren kennen, vriendschappen heb opgebouwd en veel heb geleerd over andere culturen.

Kun je wat meer vertellen over het concept van jullie hotel?

Grand Hotel Karel V is een prachtig vijfsterrenhotel in hartje Utrecht. Het pand heeft een rijke historie met een geschiedenis als klooster en zelfs als militair hospitaal. Het complex is inmiddels geruime tijd verklaard tot Rijksmonument en doet al ruim 20 jaar dienst als hotel in het centrum.

“Historical Hospitality” en culinaire luxe midden in het centrum. Alle ingrediënten voor de ultieme beleving op het hoogste niveau zijn binnen handbereik. Restaurant Karel V staat voor gastronomisch genieten van gerechten die complex zijn in hun eenheid, waar je met uitzicht op de fontein kan genieten van moderne smaakcombinaties van chef-kok Leon Mazairac en Maître-Sommelier Johan Kragtwijk. Bistro Karel V voelt als thuiskomen door de informele sfeer met heerlijke, hoogstaande gerechten van chef-kok Mat Zwetsloot en de gastvrijheid van Manager Jet Aalders.

Het best bewaarde geheim of de grootste verrassing van het hotel is de groene oase van rust die het decor vormt voor een magisch verblijf. Bovendien maken de dertien monumentale congreszalen en 121 hotelkamers het geheel compleet.

Met dertien verschillende afdelingen is Grand Hotel Karel V veel meer dan alleen een hotel. Het is een groot bedrijf, dat voelt als familie. Als “standalone” hotel is er veel vrijheid en zijn de mogelijkheden eindeloos om te ontdekken wat bij jou als persoon past, maar ook als het gaat om eigen inbreng voor ideeën.

Waarom zouden mensen in de horeca moeten komen werken, specifiek in de hotellerie?

De hotellerie is gewoon superleuk! Het is een brede en bovenal dynamische sector waar geen dag hetzelfde is. Er zijn volop kansen om jezelf te ontwikkelen en te ontdekken wat echt bij je past. De ervaring die je opdoet binnen de hotellerie kan je voor altijd meenemen, zowel privé als op werkgebied of zelfs buiten de branche.

Twee termen die voor mij onlosmakelijk verbonden zijn met de hotellerie zijn: ontzorgen en verbinden. Hoe gaaf is het om op welke manier dan ook bij te dragen aan de ultieme beleving van de gast en ervoor te zorgen dat ze met een glimlach vertrekken én weer terugkomen?!

In welke mate is de ultieme gastbeleving volgens jou veranderd door het coronavirus? Hoe spelen jullie hierop in?

De maatregelen zorgen voor een hele andere gastbeleving. Onveranderd is natuurlijk dat de wens en behoefte van de gast voorop staan. In deze veranderde behoefte is vooral het stuk gastveiligheid naar voren gekomen. Gasten willen nog steeds genieten en beleven, maar vinden afstand, veiligheid en de handhaving hiervan erg belangrijk.

Ons voordeel is dat we veel ruimte hebben, waardoor we makkelijk kunnen omgaan met de anderhalve meter afstand. Verder hebben we ingespeeld op de veranderde gastbeleving door uitsluitend te werken op basis van reserveringen voor al onze hotelfaciliteiten. Dit betekent meer voorbereiding voor ons, maar meer veiligheid voor de gast, omdat we maximale aantallen qua capaciteit van de faciliteiten kunnen garanderen en daarmee afstand kunnen houden.

Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?

Volg altijd je passie! Wanneer je doet waar je passie ligt zal je altijd plezier halen uit je werk en dat is het allerbelangrijkste. De hotellerie is een veerkrachtige sector en er zijn altijd goede mensen nodig. Hoe je het ook went of keert, er zullen altijd mensen zijn die in hotels verblijven. Bovendien kun je de competenties die je in de hotellerie leert voor de rest van je leven meenemen en zijn deze niet branche gebonden.

Welke tip heb je voor collega’s als het gaat om jouw expertise (management, HR, sales, F&B, gastheerschap, wijn/spijs kennis, chef skills, etc.) in de post-coronatijd?

Durf out of the box te denken! Corona is een extreem voorbeeld, maar tijden veranderen altijd. De enige constante is verandering. Als persoon en als bedrijf is het goed om innovatief te zijn en te kijken naar wat er wél kan. Denken in oplossingen in plaats van obstakels, hoe moeilijk dat soms ook is. Als er 100 dingen zijn die niet kunnen, ga dan op zoek naar dat ene ding dat wél kan. Het is te allen tijde belangrijk om kritisch te zijn. Durf kritische vragen te stellen aan collega’s en het management en na te denken over de strategie, operatie, keuzes en beslissingen van je eigen bedrijf.

Hoewel het in eerste instantie een vreemde combi lijkt is een goede samenwerking tussen Revenue en Marketing essentieel. De cirkel van dingen signaleren en daar vervolgens ideeën over uitrollen, biedt ontzettend veel perspectief! Binnen ons hotel hebben we al mooie resultaten geboekt door een goede samenwerking tussen deze afdelingen.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Zoals iedere functie binnen de hotellerie geldt ook voor mij dat geen enkele dag hetzelfde is. Als Revenue & Reservations Manager ben ik verantwoordelijk voor de prijsstrategie van de 121 hotelkamers. Dit betekent dat ik iedere dag bezig ben met het bekijken van cijfers en statistieken. Hoe staan we ervoor? Wat is er gebeurd? Wat verwachten we? Op basis daarvan maak ik beslissingen m.b.t. de strategie. Verder begeleid ik mijn team in hun werkzaamheden en ondersteun hen door vragen te beantwoorden en te schakelen waar nodig.

Daarnaast zit ik vaak in bespreking met de verschillende afdelingen en het management. En als ik niet bezig ben met het laden en het koppelen van (nieuwe) tarieven of de technische kanten van de verschillende systemen, dan werk ik aan projecten; bijvoorbeeld de implementatie van een nieuw systeem waardoor een deel van de “Guest Journey” wordt geoptimaliseerd.

Wat is de meest waardevolle ondernemersles die jou het meest bijgebleven?

De enige manier om te leren is door vallen en opstaan. Binnen je comfortzone is het veilig en vertrouwd, maar de enige manier om te groeien is door buiten je comfort zone te treden. Ieder mens maakt fouten en niemand is perfect, maar zolang je bereid bent om te leren van je fouten zal je jezelf blijven ontwikkelen.

Wat is er volgens jou voor nodig om een succesvolle ondernemer in de horecabranche te zijn?

Lef! Durf je te onderscheiden van anderen. Durf het anders te doen dan anderen. Durf te staan voor waar je in gelooft. Durf door te gaan waar anderen stoppen. En misschien wel de belangrijkste: durf te erkennen dat je het uiteindelijk sámen moet doen, met elkaar.

Welke drie tips heb jij voor mensen die twijfelen of een baan in de hotellerie bij hen past?

1. Proberen! Van proberen is nooit iemand slechter geworden en zoals gezegd neem je de ervaring altijd mee, ongeacht of je in de branche blijft werken.

2. Ga na waar je twijfel vandaan komt en praat daarover met mensen in de branche. Mensen in de hotellerie zijn stuk voor stuk sociale wezens en zullen jou met alle liefde helpen wanneer je twijfelt. Ook kun je altijd contact opnemen met iemand van personeelszaken in een bedrijf dat je gaaf lijkt, zo hebben wij Betty Piepot die het hotel van de hoed tot de rand kent en altijd bereid is extra informatie te geven.

3. Al werkzaam en toch aan het twijfelen? Maak het bespreekbaar met je leidinggevende en kijk naar mogelijkheden op andere afdelingen. De hotellerie is zó breed dat het bijna niet anders kan dan dat er iets is dat bij jou past.

Hoe kijk je naar de toekomst?

Eigenlijk ben ik heel optimistisch, ik geloof écht in de veerkracht van de hotellerie en dan met name die van onze gasten. Dat we gedwongen zijn na te denken over de gang van zaken, kritische vragen hebben moeten stellen en dat de ‘normale’ gang van zaken niet meer vanzelfsprekend is, zie ik als iets goeds. Eigenlijk voelt deze periode als een nieuwe start.

Dat het uitdagend is geweest op alle fronten spreekt voor zich, maar het is goed om vooruit te blijven kijken. Het verleden kunnen we niet veranderen, maar wat we geleerd hebben kunnen we meenemen naar de toekomst en ik verwacht dat deze beter en sterker zal zijn. Een toekomst waarin samenwerking en innovatie centraal staan en we beter weten wie we zijn en wat we willen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens