KHN vraagt aandacht voor Brits onderzoek naar misleidende hotelplatforms

03-07-2018

Veel hotelplatforms in Europa misleiden de consument nog steeds met foute prijzen, verborgen kosten, ’pushverkoop’ en gemanipuleerde rankings van kamers.

Veel hotelplatforms in Europa misleiden de consument nog steeds met foute prijzen, verborgen kosten, ’pushverkoop’ en gemanipuleerde rankings van kamers. Dat zegt de Britse waakhond CMA na bijna een jaar onderzoek. Het onderzoek ondersteunt de roep van KHN om betere wetgeving en scherper toezicht op zoek-, boek-, en bezorgplatforms.

Uit het Britse onderzoek van CMA blijkt dat  platforms vaak onduidelijke of onterechte claims gebruiken om de gast te overtuigen. Denk aan een claim als ‘slechts 2 kamers beschikbaar’ of  ’15 keer geboekt in de afgelopen 24 uur’. Het is voor de gast vaak onduidelijk of deze claims waar zijn en hoe zoekresultaten op platforms tot stand komen. Dat moet transparanter, vindt KHN.

De Britse CMA geeft aan dat ze zich grote zorgen maken en de rechter willen inschakelen als deze praktijken niet worden gestopt. KHN pleit al langer in Nederland en Europa voor scherper toezicht op zoek-, boek- en bezorgplatforms. Wij willen dat er duidelijke transparantieverplichtingen komen voor platforms. Daarnaast moet de laagste prijsgarantie worden verboden. KHN kaartte dit onderwerp recent nog aan bij de Tweede Kamer die op 5 juli a.s. aandacht besteedt aan de toenemende macht van internetplatforms.

Meer informatie

Lees ook hoe KHN zich inzet voor transparantie en eerlijke voorwaarden van online platforms.

Terug