Welke mogelijkheden zijn er als een gast een reservering annuleert?

Het is je vast weleens overkomen: gasten die een reservering annuleren, terwijl je al kosten hebt gemaakt. Welke mogelijkheden heb je dan als ondernemer? Als je schade hebt opgelopen door een annulering kun je deze verhalen op de gasten op basis van de door KHN opgestelde Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH).

Deze zijn van toepassing op in Nederland gevestigde horecabedrijven zoals:

  • Hotels
  • Restaurants
  • Cafés
  • Aanverwante bedrijven, zoals cateringbedrijven en party-servicebedrijven

Hoe doet je dat?

Wil je schade verhalen? Dan moet je de Uniforme Voorwaarden Horeca (UVH) van toepassing hebben verklaard op de overeenkomst. Je kunt de voorwaarden in het Engels, Duits, Chinees en Nederlands van onze website downloaden en zelf op jouw website zetten en/of aan gasten geven. Maak hiervoor gebruik van de verwijzingstekst die wij hiervoor adviseren.

Hoeveel kan ik in rekening brengen?

Welk bedrag je aan de gast in rekening kunt brengen is afhankelijk van het tijdstip van annulering, type reservering en of het individuen of een groep betreft.

Annuleringskosten

De annuleringskosten zijn altijd een percentage van de reserveringswaarde. Bij no-show kun je de volledige reserveringswaarde in rekening brengen. Je kunt de schade eerst zelf proberen te verhalen door de gast meteen per brief te wijzen op de annuleringsafspraken. Ontvang je geen betaling dan kun je via een incassobureau de vordering uit handen geven.

Meer informatie

U vindt hier meer informatie over de Uniforme Voorwaarden Horeca en het toepassen van de UVH.

Vragen?

Heeft u nog vragen over de UVH of hoe u ze van toepassing moet verklaren? Neem dan contact op met de adviseurs van KHN Advies via khnadvies@khn.nl of bel naar 0348 48 94 89.

Terug
Enquete

https://twitter.com/khn 787936653616742400