Wat is de garantietermijn van jouw zakelijke aankoop? En heb je na de garantietermijn nog recht op garantie? Is het verstandig om extra garantie te 'kopen'? KHN geeft antwoord en advies!
De garantietermijn kan verschillen per product. Bij de aankoop van een product voor jouw bedrijf kun je fabrieks-, leveranciers- of importeursgarantie krijgen. De termijn van deze garantie vind je terug in de koopovereenkomst of bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden die gelden voor de aanschaf van dat product.
Bestaat er nog garantie na verstrijken van de garantietermijn?
Het kan voorkomen dat je na de garantietermijn tóch nog aanspraak kunt maken op de garantie. Bijvoorbeeld als er sprake is van een productiefout. Je dient dan aan te tonen dat het product niet alle eigenschappen bezit die je op basis van de koopovereenkomst mag verwachten.
Het 'kopen' van extra garantie
In sommige gevallen krijg je bij de aanschaf van een product de keuze om de garantietermijn te verlengen tegen extra kosten. In principe is dit niet nodig. Als er sprake is van een productiefout, en je kunt dit aantonen, moet je op basis van de wet garantie krijgen.
In de praktijk is het soms lastig een mankement als gevolg van een productiefout te bewijzen. En als een leverancier niet van plan is om het gebrek kosteloos te repareren, ondanks dat er sprake is van een productiefout, kun je een discussie krijgen waar je zonder tussenkomst van een rechter niet uitkomt.
Je kunt er vooraf voor kiezen om een garantietermijn af te spreken en hiervoor te betalen. Dit is niet verplicht. Op deze manier heb je vooraf duidelijkheid en kun je dergelijke discussies wellicht voorkomen of verminderen.
Vragen?
Neem contact op met KHN Advies via 0348 48 94 89 of khnadvies@khn.nl.