Sinds 1 januari 2016 is de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd van kracht. De regels voor zieke medewerkers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt zijn ook gewijzigd. KHN zet de wijzigingen voor jou op een rij.

De wet heeft als doel om de mogelijkheid om door te werken na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd te versoepelen. In de nieuwe wet zijn de volgende zaken veranderd:

  • Loondoorbetaling
    Een zieke medewerker die de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt, heeft recht op een loondoorbetaling van 13 weken (in plaats van 104 weken).
  • Opzegverbod
    Voor een zieke medewerker die AOW-gerechtigd is, geldt een opzegverbod van 13 weken (in plaats van 104 weken). Je kunt het dienstverband opzeggen als je verwacht dat het herstel niet binnen 13 weken plaatsvindt (in plaats van 26 weken).
  • Re-integratieverplichting
    Wanneer een medewerker met de AOW-gerechtigde leeftijd ziek is, hoef je geen plan van aanpak op te stellen. Je moet maatregelen treffen die de medewerker in staat stellen om eigen of passende arbeid te verrichten binnen de eigen onderneming.
  • Passend werk
    Ook hoef je voor de medewerker geen passend werk te vinden bij een andere werkgever. Kortom: er is geen tweede spoortraject.

Vragen?

Neem contact op met één van onze adviseurs van de afdeling KHN Advies via 0348 48 94 89 of mail naar khnadvies@khn.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens