Houd je medewerkers binnenboord

Het binden en boeien van je medewerkers is belangrijker dan ooit! We geven je tips om je medewerkers binnenboord te houden.

  1. Warm welkom voor nieuwe medewerkers
    Zorg dat jij (of de bedrijfsleider) aanwezig bent op de startdag van een nieuwe medewerker. Introduceer de medewerker in het team en regel een buddy.
  2. Pak je kans; investeer in scholing
    Eigen ontwikkeling en ontwikkeling van jouw medewerkers is ontzettend belangrijk. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau zijn er mogelijkheden om via subsidies te werken aan eigen scholing en dat van jouw personeel. Kijk bijvoorbeeld eens op het platform Hoe werkt Nederland en dit KVK-loket. Of maak gebruik van het STAP-budget.
  3. Maak gebruik van online leren
    Motiveer jouw medewerkers om te werken aan hun vakbekwaamheid. We bieden via de KHN Academie verschillende e-learnings aan om op een laagdrempelige manier je kennis te verbreden. Denk bijvoorbeeld aan bier- of koffietrainingen, hygiëne en veiligheid of gastheer/-vrouw modules voor verschillende niveaus.
  4. Betrek je medewerkers en geef ze eigenaarschap
    Informeer je medewerkers en maak ze bewust van het uiteindelijke doel waar zij aan bijdragen. Ook al gaat het om een bijbaan, elke medewerker heeft invloed op de gastervaring. Een positieve ervaring zorgt ervoor dat de gast weer terugkomt. Wees naar je medewerkers helder in de verwachting en taken van de medewerkers en maak ze verantwoordelijk voor een bepaalde taak. En als jij loslaat, heb je twee handen vrij!
  5. Benut de talenten van je medewerkers
    Weet van je medewerkers wat hun sterke kanten zijn en maak daar gebruik van. Benut ook het talent dat je in huis hebt, wetende dat medewerkers over het algemeen langer blijven wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat een mede- werker social media expert is, kan hij of zij daar voor jouw bedrijf misschien iets in betekenen.
  6. Erken en waardeer je medewerkers
    Waardering geven kan in verschillende vormen. Het gaat niet alleen over hoe hoog het salaris is, maar ook over een persoonlijk compliment, eigen verantwoordelijkheid of meer flexibiliteit. Laat weten dat de medewerker wordt gezien!
  7. Maak van je medewerkers een FAN
    Als je trots bent op je zaak en het team, straal en spreek dat uit. Medewerkers werken graag bij een bedrijf waar ze trots op zijn. Een goede werksfeer en passende arbeidsvoorwaarden zorgen ervoor dat medewerkers enthousiast zijn en graag in jouw horecabedrijf willen werken. Dat stralen ze uit en daarmee zijn ze een visitekaartje voor jouw zaak.

Kijk voor meer informatie en voorbeelden van andere collega horecaondernemers in de KHN inspiratiebox op khn.nl/inspiratieboxpersoneel.