Houd je medewerkers binnenboord - juist nu!

Onze sector is enorm hard getroffen door de coronacrisis. Dat zorgt in jouw bedrijf mogelijk voor tijdelijk minder of ander werk. Juist ook in deze tijd blijft, binnen de mogelijkheden van jouw bedrijf, het binden en boeien van je medewerkers ontzettend belangrijk. KHN geeft tips om je medewerkers ook in deze tijd te blijven motiveren en binnenboord te houden.

  1. Pak je kans; investeer in scholing
    Eigen ontwikkeling en ontwikkeling van jouw medewerkers staan juist nu vol in de aandacht. Op landelijk, regionaal en lokaal niveau zijn er mogelijkheden om via subsidies te werken aan eigen scholing en dat van jouw personeel. Kijk bijvoorbeeld eens op het platform Hoe werkt Nederland en dit KVK-loket. Maak je gebruik van de NOW-regeling? Dan is investeren in de scholing van jouw medewerkers zelfs een voorwaarde.
  2. Maak gebruik van online leren
    Motiveer jouw medewerkers om juist in deze tijd te werken aan hun vakbekwaamheid. KHN biedt via de KHN Academie verschillende e-learnings aan om op een laagdrempelige manier je kennis te verbreden. Denk bijvoorbeeld aan bier- of koffietrainingen, hygiëne en veiligheid of gastheer/-vrouw modules voor verschillende niveaus.
  3. Betrek je medewerkers en geef ze eigenaarschap
    Ga samen met je medewerkers op zoek naar creatieve oplossingen om in deze tijd toch omzet te draaien. Laat ze meedenken over plannen voor herstel en maak ze bewust van het uiteindelijke doel waar zij aan bijdragen. Ook als jouw bedrijf nu alleen open is voor afhaal of bezorgen, elke medewerker heeft invloed op de gastervaring. Een positieve ervaring zorgt ervoor dat de gast weer terugkomt. Wees naar je medewerkers helder in de verwachting en taken van de medewerkers en maak ze verantwoordelijk voor een bepaalde taak. En als jij loslaat, heb je twee handen vrij!
  4. Benut de talenten van je medewerkers
    Weet van je medewerkers wat hun sterke kanten zijn en maak daar gebruik van. Benut ook het talent dat je in huis hebt, wetende dat medewerkers over het algemeen langer blijven wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Als je bijvoorbeeld weet dat een mede- werker social media expert is, kan hij of zij daar voor jouw bedrijf misschien iets in betekenen.
  5. Erken en waardeer je medewerkers
    Waardering geven kan in verschillende vormen. Het gaat niet alleen over hoe hoog het salaris is, maar ook over een persoonlijk compliment, eigen verantwoordelijkheid of meer flexibiliteit. Laat weten dat de medewerker wordt gezien!
  6. Maak van je medewerkers een FAN
    Als je trots bent op je zaak en het team, straal en spreek dat uit. Medewerkers werken graag bij een bedrijf waar ze trots op zijn. Een goede werksfeer en passende arbeidsvoorwaarden zorgen ervoor dat medewerkers enthousiast zijn en graag in jouw horecabedrijf willen werken. Dat stralen ze uit en daarmee zijn ze een visite kaartje voor jouw zaak.
  7. Vier successen, ook tijdens de coronacrisis!
    De coronacrisis zorgt voor veel onzekerheid. Sta toch stil bij (kleine) positieve resultaten en de successen die jullie met elkaar boeken. Indirect voelt het als compliment en draagt het positief bij aan de sfeer in het team.

Kijk voor meer informatie en voorbeelden van andere collega horecaondernemers in de KHN inspiratiebox op khn.nl/inspiratieboxpersoneel.

Bekijk KHN inspiratiebox

Wat doen je collega-ondernemers?

Kijk voor meer informatie en voorbeelden van andere collega horecaondernemers in de KHN inspiratiebox op khn.nl/inspiratieboxpersoneel.

KHN Inspiratiebox