De afgelopen jaren zagen we een toename van gezonde concepten zoals saladebars, veganrestaurants en poke bowlconcepten. Maar ook fastfood wint aan populariteit: de afgelopen vijf jaar is het aantal fastfoodrestaurants in Nederland toegenomen met 17 procent tot 422 vestigingen. Dat blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners naar de fastfoodsector in ons land.

Volgens Van Spronsen & Partners is het einde van de groei voorlopig nog niet in zicht.

Vooral groei in Randstad

Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outletcenters) groeide het aanbod fors. Dat is vooral te zien in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Van de twintig gemeenten met het grootste fastfoodaanbod neemt alleen het aanbod in Maastricht af. In Roermond is een grote groei te zien: 150% in de afgelopen 10 jaar. Daarmee heeft de stad de hoogste dichtheid (8,7 fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners).

Verdubbeling in Utrecht

In Drenthe en Zeeland zijn fastfoodrestaurants minder sterk vertegenwoordigd. Dit komt doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door bijna een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht.

McDonald's grootste fastfoodketen

Bijna 85 procent van de fastfoodrestaurants in ons land behoort tot 1 van de 3 grote ketens: McDonald's, Burger King en KFC. Nog steeds heeft McDonald's de meeste vestigingen in Nederland (252). Op iedere 100.000 inwoners zijn er 1,4 McDonald's vestigingen. In Europa voeren Oostenrijk en Frankrijk de lijst aan, met relatief gezien 50% meer aanbod dan Nederland. Amerika spant de kroon met bijna 4,5 McDonald’s per 100.000 inwoners. Andere formules die onder fastfoodrestaurants vallen zijn New York Pizza, Pizza Hut, Chicken Spot, Halal Fried Chicken en enkele hippe burgerconcepten.

Trends

Ook op het gebied van technologie staat de sector niet stil. De bestelzuil heeft na McDonalds ook zijn intrede gedaan bij de Burger King. ABN Amro meldt dat door het toegenomen gemak en de frontale verleiding de gemiddelde orderbedragen tot wel 10% hoger oplopen.

Vegetariërs en veganisten belangrijke doelgroep

Van Spronsen & Partners verwacht dat ook fastfoodrestaurants ook steeds meer rekening zullen gaan (moeten) houden met vegetariërs, veganisten en gasten met allergieën. McDonald’s lanceerde in de zomer van 2018 voor het eerst al een vegetarische variant voor de hamburger.

Genoeg medewerkers uitdaging voor de toekomst

Net zoals in alle andere branches is het ook voor ondernemers van fastfoodrestaurants lastig om goed personeel te vinden. Bekijk daarom onze Personeel-inspiratiebox met handige tips voor werving en behoud van medewerkers.

Meer weten?

Download het volledige rapport via de website van Van Spronsen & Partners.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens