De horecasector is bij uitstek de sector die sinds het begin van de coronacrisis heeft gesnakt naar perspectief, ook als het gaat om vaste momenten in het jaar die extra feestelijk zijn voor zowel gast als ondernemer. Voor horecaondernemers in voornamelijk het zuiden van het land is carnaval daar natuurlijk een heel belangrijk voorbeeld van. KHN hoopt dan ook dat ondernemers er samen met hun gasten een mooie en verantwoorde carnavalsweek van maken.

De anderhalve-meterregel en de mondkapjesplicht vervallen en de oude sluitingstijd is weer van kracht. Toch gelden er nog regels. Op khn.nl/corona lees je alles over de maatregelen voor de horeca.

Lokale afspraken over handhaving

In de provincies en steden waar carnaval normaliter groots wordt gevierd, heerst een gevoel van opluchting en blijdschap; ondernemers zijn er klaar voor. Carnaval wordt dit jaar iets kleiner gevierd, veelal lokaal en primair in de horeca. Ondernemers vinden het belangrijk dat carnaval veilig verloopt. In veel gemeenten zijn onderling dan ook afspraken gemaakt met de gemeente en handhaving over alle festiviteiten. KHN gaat ervan uit dat zowel ondernemers als gasten genieten van carnaval, de (lokale) regels in acht nemen en rekening houden met elkaar. Het is fijn dat dat men weer kan genieten van alle festiviteiten, maar we moeten ons realiseren dat dit alleen maar kan, als we ons houden aan de regels die gelden.

Belang van carnaval is groot

Carnaval en de bijbehorende festiviteiten leveren een belangrijke sociaal-maatschappelijke bijdrage. De behoefte aan sociale contacten en samenzijn is door de coronacrisis groter dan ooit. Ondernemers zijn dan ook blij dat zij hun rol als huiskamer van de samenleving weer kunnen vervullen. Voor veel ondernemers levert een carnaval-omzet een fijne financiële buffer op, die zeker nu goed van pas zou komen. Ook omdat de afgelopen twee jaar publieksevenementen tijdens carnaval in februari – en de festiviteiten die hieraan voorafgaan zoals de 11e van de 11e, prins uitroepen, zittingen, liedjesfestivals, etc. niet door konden gaan. Dit was een enorme teleurstelling; voor sommige horecaondernemers is carnaval ontzettend belangrijk en betekent dit wel 25-30% van de jaaromzet. Carnaval is dus in economisch opzicht van groot belang voor de horeca in de zuidelijke regio’s. KHN hoopt dan ook dat iedereen er een mooie week van maakt en een beetje rekening houdt met elkaar.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens