Jonnie en Thérèse Boer zijn al ruim dertig jaar een twee-eenheid met een gastronomisch imperium om u tegen te zeggen. Met restaurant De Librije***, Librije’s Hotel, , Brass Boer en Bar Senang in Zwolle én, Brass Boer en Bar Senang op Bonaire. Daarnaast heeft Thérèse haar eigen wijnlijn en Jonnie een specerijenmerk. En alsof dat nog niet genoeg is, openden ze onlangs een nieuwe Brass Boer op Curaçao.

In 1993 werden Jonnie en Thérèse eigenaren van restaurant De Librije. Hun eerste grote onderneming samen. En inmiddels hebben jullie een gastronomisch imperium opgebouwd. Wat is jullie geheim?

“Je moet altijd bezig zijn en blijven innoveren. Niet alleen qua gerechten, maar ook qua ambiance en ervaring. Mensen die hier komen, verwachten ‘je van het’. Je moet jezelf als bedrijf, maar ook als mens, blijven ontwikkelen. We hebben voor De Librije volop plannen. We laten ons graag inspireren tijdens onze reizen, maar we gaan ook heel erg af op de behoeften van de gasten. We vertrouwen op onze intuïtie en bij alles wat we aanpakken, geven we er echt een eigen draai aan. Ontwikkeling is niet alleen belangrijk voor onze gasten, maar ook voor onszelf. Dat maakt én houdt het leuk!”

Per 1 januari 2023 dopen jullie Librije’s Atelier, jullie eigen kook- en wijnschool, om tot een nieuw concept. Wat is jullie visie voor dit nieuwe concept?

“Het concept is nog volop in ontwikkeling. We zijn toe aan een nieuwe uitdaging en dopen de kookschool om tot een inspirerende ruimte voor al onze creatieve hersenspinsels. Van een test kitchen, waarin we nieuwe gerechten uitproberen, tot een nieuw private dining concept. In december moet het fundament staan.”

Jullie openden recent de derde vestiging van Brass Boer op Curaçao. Welke ervaring willen jullie hier neerzetten?

“Met Brass Boer op Curaçao willen we dezelfde ervaring neerzetten als op Bonaire. Lekker brassen, met goede wijnen en lekker eten in een ongedwongen sfeer. We willen mensen écht laten genieten van mooie gerechten in een schitterende ambiance aan zee. Het is niet te vergelijken met De Librije van nu, al hebben sommige gerechtjes misschien wel iets weg van De Librije van twintig jaar geleden. We zijn gevraagd om hier een restaurant te openen. Het is natuurlijk een prachtige locatie, dus we zagen daarin een mooie uitdaging.”

Is het lastig om een restaurants op afstand te monitoren?

“Als alles goed gaat, is besturen op afstand makkelijk. Het zijn teams van ons, dus die zijn heel vertrouwd met ons concept. Door corona is er op Bonaire in het algemeen een leegloop geweest onder medewerkers op het eiland. De mensen die over zijn gebleven hebben zo hard gewerkt. Een deel van hen is uiteindelijk ook iets anders gaan doen. Als in Nederland collega’s weggaan tegen je zin, dan ga je met iemand in gesprek. Maar hier was dat moeilijk. Via Skype mis je dan toch soms het gevoel.

Maar over het algemeen werken tools als Zoom en Skype heel goed. Op die manier hebben we veel contact met onze teams op afstand. Maar je moet je mensen ook blijven enthousiasmeren en motiveren, dus we vliegen er vier keer per jaar heen.”

Het Caribische gevoel. Wat betekent dit voor jullie?

“Een heel lekker gevoel. De combinatie tussen het mooie weer en de prachtige ambiance aan zee. Het is thuiskomen. Natuurlijk wel heel anders dan hier in Zwolle. We zijn nu een huis aan het bouwen op Bonaire, dus we zien onszelf in de toekomst daar veel vaker vertoeven. Op de Caraïben heb je daarnaast ook meer vrijheid, dat is heerlijk. En we zien daar volop kansen. We zouden het heel leuk vinden om daar iets op te zetten, zodat we niet meer alle producten hoeven te importeren, maar zelfvoorzienend kunnen zijn. Denk hierbij aan eigen kwekers. Het begint op het eiland langzaam vorm te krijgen. Op de langere termijn zouden we het heel cool vinden om daar op dit vlak echt iets neer te zetten en het verschil te kunnen maken.”

In hoeverre verschilt ondernemen in de Caraïben van ondernemen in Nederland?

“Heb je even? Hier in Nederland heb je een hele hoge regeldruk, daar word je af en toe gek van. Zo gek, dat we het af en toe lekker vinden dat het daar soms ongeregeld is. Je moet vaak wat langer wachten, het gaat allemaal iets langzamer. Je wilt natuurlijk ook dat het concept daar strak staat, dus dat sommige zaken goed geregeld zijn, is alleen maar fijn. Maar hier in Nederland mag het qua regels wel wat minder.”

Welke tip hebben jullie voor ondernemers die willen uitbreiden naar het buitenland?

“Een goed leidinggevend team is heel belangrijk. Je hebt mensen nodig die jouw filosofie begrijpen. Daarom werken wij ook met mensen die bij ons hebben gewerkt. Zij begrijpen hoe we het concept zien en willen uitdragen. Daarnaast is het heel belangrijk dat je met mensen werkt die je kunt vertrouwen. Ze gaan wel met je geld om, dus dat stuk vertrouwen is écht heel belangrijk. Op de eilanden is het ook heel belangrijk om met de locals samen te werken, de verbinding op te zoeken en ze te betrekken in je bedrijf. Dat wordt ook enorm gewaardeerd.”

Hoe kijken jullie naar de toekomst van de gastronomie?

“Er zullen zeker dingen veranderen, maar de behoefte aan een bijzondere gastronomische ervaring blijft. Je ziet wel dat er een nieuwe generatie aankomt. Dat is goed. Dat houdt ons en de mensen om ons heen scherp.”

Meer informatie: KHN-Afdeling Curaçao

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens