Wat medewerkers motiveert en hoe ze hun werk ervaren verschilt per generatie. Als je je bewust bent van die verschillen, ben je beter in staat om je medewerkers tevreden te houden en te binden aan jouw bedrijf. En dat is hard nodig in een tijd van personeelstekort. Wat vindt de jongere generatie belangrijk?

Heb oog voor je werknemer

Communicatie op de werkvloer en luisteren naar je medewerkers is heel belangrijk. De manier waarop in veel bedrijven wordt omgegaan met roosteren, vrije dagen en pauzes is vaak bron van werkdruk en stress. Dit leidt tot het gevoel dat een werkgever minder betrokken is en dat neemt werkvreugde weg. Hier ligt dus een kans om jongeren tegemoet te treden en hen te interesseren voor een carrière in de horeca. Ook vinden jongeren de mogelijkheid om een (vervolg)opleidingen te volgen belangrijk.

Goed werkgeverschap

Het salaris wordt door medewerkers in de horeca soms nog steeds als laag gezien. Maar er is wel veel begrip, omdat horeca vaak lage marges kent. Vooral de optelsom stress en fysieke inspanning is een risico voor het behoud van ervaren medewerkers.

Aanbevelingen

Verbeter het werkgeverschap

    Dat kan door rekening te houden met meer balans in verdiensten en opbrengsten voor de medewerker. Bijvoorbeeld door teambuilding, teams met mensen uit zowel jongere als oudere generaties en goede interne communicatie, ook tussen keuken en bediening. Moedig medewerkers aan, geef inspraak en waardeer meedenken. Probeer zo ver mogelijk vooruit te roosteren en rekening te houden met individuele wensen.

    Werk de medewerker goed in

        Het goed inwerken van medewerkers is een manier om stress te verminderen. Het blijkt dat generaties vooral door hun eigen ervaringen minder begrip opbrengen voor de kwaliteit en waardering van collega’s. Deze negatieve spiraal heeft invloed op de gastbeleving én het eigen functioneren. Goed werkgeverschap en leiding die rekening houdt met verschillen en wensen biedt dus kansen.

        Help bij het ontwikkelen van vakkennis en vaardigheden

        Een van de kansen is om meer ervaren medewerkers te ondersteunen bij het ontwikkelen van vakkennis en vaardigheden van jonge medewerkers. Dit verlaagt de werkdruk en komt tegemoet aan de behoefte van jongeren om nieuwe dingen te leren. Het verhoogt tegelijk het werkplezier van “ouderen”. Bovendien wordt het beeld van horeca als bijbaan bijgesteld en geeft het een beter imago van werken in de horeca, waar het opbouwen van een serieuze carrière heel goed mogelijk is.

        Lees ook