Inmiddels hebben we nader onderzoek gedaan en informatie vanuit de gemeente en onze achterban verzameld over het proces en de opdracht en hebben we een brief met onze bevindingen, onbegrip en vele vragen voor het college en de gemeenteraad opgesteld.

Eerdere berichten hieromtrent die we gedeeld hebben met onze achterban:

Inmiddels hebben we nader onderzoek gedaan en informatie vanuit de gemeente en onze achterban verzameld over het proces en de opdracht en hebben we een brief met onze bevindingen, onbegrip en vele vragen voor het college en de gemeenteraad opgesteld.

Gelet op signalen en het gemak waarbij wordt gezegd dat ondernemers goed en tijdig geïnformeerd zijn heeft ons doen besluiten deze brief inclusief een Wet Open Overheid (WOO verzoek) te sturen. Er is nauwelijks, laat staan duidelijke en tijdige, berichtgeving over de extreme verhoging van tarieven geweest. In de twee jaren gedurende corona dat de horeca veelvuldig gesloten was en het jaar daarna is er niets geheven om de horeca te kunnen laten herstellen. De verhogingen die nu onbeperkt zijn doorgevoerd doen de steun teniet en kan gekenmerkt worden als een graaicultuur. We zijn daarnaast oprecht onaangenaam verrast te lezen in de voorjaarsnota dat er een zogenaamde ‘meevaller’ van 5 miljoen op dit dossier is. We zijn benieuwd hoe dit heeft kunnen ontstaan. Is dit een grove rekenfout van de afdeling belastingen?

Veel ondernemers hebben bezwaar gemaakt en ondernemersvertegenwoordigingen hebben hun bezwaren ook kenbaar gemaakt aan de gemeente.

Ons ongenoegen wordt door veel media opgepakt en we hopen dat dat onze lobby ondersteunt om te streven naar meer redelijke tarieven voor de exploitatie van terrassen.

De gemeente is voornemens de bezwaren binnen 3 tot 4 maanden af te handelen.

Ze verlenen opschorting van betaling bij bezwaren.

We vertrouwen erop spoedig hieromtrent in overleg te gaan en te redden wat er te redden valt. We hopen dat we zowel bestuurlijk als politiek steun kunnen verwachten en er oog is voor de vele functies van terrassen en we een meer redelijk tarief voor de exploitatie van terrassen kunnen realiseren.

Zowel landelijke als lokale pers pakken dit op en tonen de extreme en onredelijke kant van dit dossier. We hopen dat ons dit helpt in onze lobby.

Wordt vervolgd.

Voor nadere informatie, neem dan contact op met een van de regiomanagers in Amsterdam:

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens