De nieuwe tarieven, vastgesteld door het vorige college en ondersteund door een raadsbesluit, zouden de inkomsten uit commercieel ruimtegebruik moeten verhogen.

In ons eerdere bericht bespraken we de extreem hoge aanslagen voor precariobelasting die de gemeente Amsterdam aan terraseigenaren heeft verstuurd. Het volledige bericht is te lezen via deze link.

KHN heeft in de brief van 21 mei 2024 kritiek geuit op de communicatie rondom de tariefsverhogingen en de plotselinge invoering ervan. Volgens ons is er niet adequaat gecommuniceerd over de wijzigingen in de tarieven en werden deze niet stapsgewijs ingevoerd. Bovendien ervaren we dat de nieuwe tariefgebieden de druk op de openbare ruimte onvoldoende weerspiegelen en zijn we kritisch op de ongeplande meeropbrengsten van 5 miljoen boven op de 2 miljoen die was begroot. Daarnaast pleiten we voor een ruimhartige behandeling van bezwaren, omdat ondernemers niet een keuze is geboden om aanpassingen te doen terwijl tarieven minimaal verdubbeld zijn en er voor het eerst afzonderlijk betaald moet worden voor terrassen in de winter.

Actuele ontwikkelingen
Onze inspanningen om namens onze leden te lobbyen hebben tot nu toe geresulteerd in een gesprek met de wethouder en de directeur van de Belastingdienst Amsterdam. Tijdens dit gesprek hebben wij onze standpunten en bezwaren duidelijk gemaakt. De wethouder financiën, Hester van Buren, toonde begrip voor onze uitleg, maar benadrukte dat de huidige tarieven een erfenis zijn van het vorige college, met als doel meer inkomsten te genereren uit commerciële ruimtes vanwege de schaarste en stijgende kosten van ruimte in Amsterdam. Ze gaf toe ook persoonlijk veel signalen te hebben gekregen en de weerstand van ondernemers m.b.t. zowel de tarieven en het proces te ervaren. Er zijn ook ruim 400 bezwaarschriften ingediend. Dat maakt dat ze goed naar het dossier kijkt en nagaat wat er binnen haar mogelijkheden ligt. Inmiddels heeft

Inzichten en differentiatie van tarieven
Er bestaat een algemeen beeld dat terrassen de ondernemers veel rendement opleveren. Wij hebben echter inzicht gegeven in de wisselende opbrengsten van terrassen en aangegeven dat het verminderen van de tariefdifferentiatie van 23 naar 7 categorieën niet recht doet aan de werkelijkheid. De wethouder erkende het belang van meer inzicht hierin, maar benadrukte ook de noodzaak voor vereenvoudiging en betere uitvoerbaarheid van de tarieven. Ze gaf aan dat het moeilijk is om een eenvoudig en uitvoerbaar systeem te ontwikkelen dat tegelijkertijd recht doet aan de werkelijke opbrengsten van terrassen.

Winterterrassen en gebruik van de ruimte
Daarnaast vroeg de wethouder om nadere uitleg m.b.t. onze bezwaren over de invoering van een tarief voor winterterrassen in relatie tot het gebruik van winterterrassen. Zij herkende dat veel ondernemers hun terrassen gebruiken om hun zichtbaarheid te vergroten en een nette toegang te behouden, wat bijdraagt aan een schone en georganiseerde openbare ruimte, in tegenstelling tot de huidige situatie waarin veel plekken in de stad vervuild zijn met afval en fietsen. Ze gaat na hoe ze hiermee om kan gaan. Vanuit KHN zetten we in op een tarief voor het hele jaar (alleen zomertarief), omdat winterterrassen veelal een andere functie hebben en niet of nauwelijks een opbrengst voor ondernemers genereren.

WOO verzoek en communicatieproblemen
Als KHN hebben wij een zogenaamd WOO (Wet Open Overheid) verzoek ingediend en zien aan de uitkomsten hiervan dat de communicatie niet zorgvuldig genoeg is geweest en de gemeente ook lange tijd onjuiste informatie op haar website heeft gehad en niet is nagedacht over de gevolgen van de tariefsaanpassingen voor ondernemers. Er is geen mogelijkheid geboden aanpassingen door te voeren en bijvoorbeeld bij de vergunningaanvraag een onderscheid te kunnen maken in winter- en zomerterrasgebruik.

De gemeente toont begrip voor verzoek om betere afstemming en communicatie en is bereid met ons te kijken naar een praktische oplossingen voor ondernemers die hun terrasomvang aanpassen maar geen keuze hadden. Hoe dat er concreet uit gaat zien weten we nog niet en wordt vervolgd.

Of de uitkomsten van het WOO verzoek ondernemers kan helpen met hun bezwaren is moeilijk vooraf in te schatten. Uiteraard stellen we die beschikbaar aan de ondernemers die in beroep gaan als de reactie op het bezwaar niet bevredigend is.

Oproep tot betere communicatie
Wij hebben ook een dringend beroep gedaan op betere bereikbaarheid voor ondernemers, aangezien veel ondernemers de aanslag per post niet ontvangen en geen notificatie krijgen van nieuwe berichten in de digitale omgeving. Mogelijk zijn er meerdere ondernemers die daardoor geen bezwaar hebben kunnen maken. In de toekomst moet dit anders. Hierin is toegezegd te kijken hoe dit kan worden verbeterd en vooral ook de communicatie in zijn algemeen en hoe het bereik naar ondernemers met actuele en duidelijke informatie beter kan. KHN en partners vervullen hier in veel dossiers al een belangrijke rol in en we hebben een toelichting gegeven op de mogelijkheden. Uiteraard blijft het de verantwoordelijkheid van de gemeente zelf om hier kritisch op te zijn en verbeteringen in door te voeren.

Financiële meeropbrengsten voor gemeente
Over de financiële meevaller en 5 miljoen meeropbrengsten dan begroot, vermeldde de wethouder dat deze voornamelijk voortkomen uit een groter belastbaar oppervlak en niet door een verhoging van de tarieven zelf. Veel ondernemers zijn in het verleden niet belast voor de vierkante meters die ze in gebruik hadden. De opbrengsten worden ingezet om de stad schoon, heel en veilig te houden en zijn zoals de meeste opbrengsten van de gemeente niet geoormerkt. KHN heeft een dringend beroep gedaan op het feit dat op enige manier compensatie en aanpassing redelijk zou zijn op basis van de inzichten die we met haar en haar team hebben gedeeld. Als er hiervoor ruimte is, denken we dat die vooral zit in de tarieven voor winterterrassen. Helaas is hier nu nog geen duidelijkheid over en wordt dit mogelijk vervolgd.

Conclusie
Hoewel de wethouder blijft bij haar opdracht om extra inkomsten te genereren via precario en vindt dat formeel qua communicatie aan de verplichtingen is voldaan, blijven wij ons inzetten voor een redelijke en werkbare oplossing voor onze leden. Binnenkort kunnen bezwaarmakers een reactie ontvangen. Voor vragen of verdere informatie, neem contact op met regiomanagers Eveline Doornhegge (e.doornhegge@khn.nl | 06 51 49 07 09) of Nathalie ter Heide (n.terheide@khn.nl | 06 12 25 54 79).

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens