Oekraïners die sinds de Russische invasie naar Nederland zijn gevlucht, mogen vanaf 1 april 2022 in loondienst werken. Inmiddels hebben 4.300 Oekraïners werk gevonden, waarvan een deel in de horeca. Tim van Oosten, eigenaar van The Lux in Zeewolde, nam ruim een maand geleden twee vluchtelingen uit Oekraïne aan. Wij spraken hem over zijn ervaringen en vroegen welke tips hij heeft voor collega horecaondernemers.

Kun je iets vertellen over de werknemers die jij in dienst hebt en wat hun functie is bij The Lux?
“Ik heb twee meiden aangenomen van 20 en 25 jaar. Een van hen studeerde aan de universiteit in Kiev en spreekt goed Engels. Zij is bij ons aan de slag gegaan in de bediening. De ander spreekt alleen Oekraïens en werkt in de keuken als keukenhulp.”

Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
“Met een aantal kennissen die als gastgezin voor Oekraïense vluchtelingen fungeren raakte ik in gesprek over de huidige situatie. Zij hadden de meiden na hun aankomst in Nederland opgevangen. Ze zaten daar in huis, hadden weinig omhanden en wilden graag ergens aan het werk. Ik hoorde hun verhaal en kon ze wel een leuke werkplek bieden.”

Zijn er (praktische) zaken waar jullie tegenaan liepen? En hoe hebben jullie die opgelost?
“Dat viel heel erg mee. Toen ze bij ons begonnen, hebben we er een goede vertaalster bij gehaald. Zij komt uit Oekraïne, maar woont al langere tijd in Nederland. Met haar erbij zijn we het gesprek met de vakkrachten aangegaan. Zo hebben we besproken wat wij van ze verwachten, hoe het in Nederland op de arbeidsmarkt werkt, wat zij van ons kunnen verwachten en wat ze gaan verdienen. Op deze manier hebben we hele goed werkafspraken kunnen maken.

Ik moet zeggen dat het wel heel fijn is als je er als ondernemer niet alleen voorstaat. Het regelen van de praktische zaken ging echt in samenspel met het gastgezin waar ze toen al twee weken zaten. Zo hebben we eigenlijk heel snel een werkplek voor ze kunnen regelen.”

Hoe ga je om met de taalbarrière?
“Dat gaat heel goed. Zoals ik al aangaf spreekt een van de meiden Engels. Dat is even wennen voor het personeel en de gasten, maar gaat prima. En ook in de keuken gaat het heel goed. Veel werkzaamheden kun je voordoen. Een collega laat een keer zien hoe je een carpaccio maakt en de volgende keer kan ze het zelf. En met Google Translate erbij kom je ook een heel eind.

Wat hebben jullie van elkaar geleerd?
“Wat wij van hen kunnen leren is denk ik vooral de werkmentaliteit. Het zijn harde werkers. Qua cultuur zie ik niet heel veel verschil. Wat wel opviel is de manier waarop ze naar autoriteit kijken. In Oekraïne is een baas echt een hooggeplaatst persoon. Ze moesten wel even wennen toen ze zagen dat de baas hier gewoon meewerkt en de wc staat te dweilen als dat nodig is.”

Wat wil je meegeven aan collega horecaondernemers die overwegen om Oekraïense medewerkers in dienst te nemen?
“Ik kan me voorstellen dat je als ondernemer in eerste instantie denkt: ‘hoe moet ik dit gaan regelen’? Maar als je zorgt dat je het niet alleen hoeft te doen, dan komt het wel goed. Zoals in mijn geval in samenwerking met het gastgezin en de tolk.

En het belangrijkste om je te realiseren is dat het ook gewoon mensen zijn. Het enige verschil is de taal, maar dat is echt prima op te lossen. Dan pak je Google Translate erbij en kom je er wel uit. Het geeft mijzelf en ook mijn team een boost dat we op deze manier ons steentje bij kunnen dragen.”

Lees ook
Mag ik werknemers uit Oekraïne aannemen?
Vrijstelling werkvergunning vluchtelingen uit Oekraïne (website UWV)

Melden tewerkstelling van een tijdelijk beschermde werknemer uit Oekraïne (website UWV)

Gerelateerde standpunten

Lees meer

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens