Op Prinsjesdag bood demissionair minister Eelco Heinen de Miljoenennota 2026 aan de Tweede Kamer aan. Meer koopkracht en aandacht voor minder regeldruk bieden op papier perspectief. Tegelijkertijd blijven hoge kosten, personeelstekorten en hoge werkgeverslasten ondernemers zwaar belasten. In deze analyse zetten we de belangrijkste plannen op een rij, geven we onze visie en laten we zien hoe we daar als KHN invloed op proberen uit te oefenen.
De aanloop naar Prinsjesdag was dit jaar ongebruikelijk: twee partijen stapten uit de coalitie en de overgebleven partijen, VVD en BBB, hebben samen slechts 32 zetels. Dat is veel minder dan de 76 die nodig zijn voor een meerderheid. De begroting is daardoor ‘beleidsarm’: weinig nieuwe plannen, vooral voortzetting van bestaand beleid. Door de politieke situatie is er veel onzekerheid en kunnen de verhoudingen snel verschuiven.
Lees ook ons nieuwsbericht van gisteren
Koning Willem-Alexander vroeg in de Troonrede aandacht voor de zorgen over het investeringsklimaat en benadrukte dat ondernemers gehoord moeten worden. Ook werd het belang van regeldrukverlaging nogmaals benoemd. Voor onze sector werd verder weinig concreets gezegd. De grote lijnen en ambities zijn belangrijk, maar bieden horecaondernemers nu nog weinig houvast.
Geen tijd om het hele artikel te lezen? Dit zijn de belangrijkst punten uit de miljoenennota:
|
Het kabinet zet de koers van eerdere plannen voort.
Wat vinden wij hiervan?
Wij maken ons zorgen over de structurele stijging van het wettelijk minimumloon voor zowel volwassenen (21+) als jongeren. De nu aangekondigde verhoging van het jeugdloon heeft voor de horeca op korte termijn beperkt effect, omdat de Horeca-cao al hogere lonen garandeert voor vrijwel alle jeugdige medewerkers.
Toch baart de trend ons zorgen: meerdere politieke partijen willen het wettelijk minimum(jeugd)loon verder en sneller verhogen. Dit onderwerp kan zomaar een prominente rol spelen in de verkiezingscampagne en mogelijk ook in de formatieonderhandelingen. Als een nieuw kabinet deze lijn doorzet, stijgen de loonkosten opnieuw aanzienlijk. Dat beperkt de ruimte om in een cao met vakbonden passende afspraken te maken.
Het kabinet werkt aan verschillende onderdelen van de Arbovisie 2040. Doel is om het aantal dodelijke arbeidsongevallen terug te brengen naar nul en het aantal werkgerelateerde ongevallen en ziektes fors te verminderen. Daarbij ligt de focus op twee sporen:
Wat vinden wij hiervan?
Wij onderschrijven het belang van goede arbeidsomstandigheden. Tegelijkertijd is het cruciaal dat regelgeving praktisch uitvoerbaar blijft voor ondernemers. Daarom ontwikkelen we op dit moment een nieuwe RI&E-tool die de toegankelijkheid en kwaliteit van de risico-inventarisatie verbetert en ondernemers helpt om aan hun verplichtingen te voldoen zonder onnodige administratieve lasten.
De arbeidsmarktkrapte blijft een grote uitdaging. Ondernemers ervaren grote beperkingen door het aanhoudende personeelstekort. Hoewel de spanning op de arbeidsmarkt iets is afgenomen - het aantal openstaande vacatures en werkzoekenden ligt dichter bij elkaar dan in 2022 - blijft er sprake van een mismatch tussen vraag en aanbod.Door de vergrijzing groeit het structurele arbeidsaanbod nauwelijks meer, terwijl de vraag naar personeel aanhoudt. Dit dwingt werkgevers om te investeren in betere arbeidsvoorwaarden en arbeidsbesparende technologie. Toekomstige economische groei zal daardoor vooral moeten komen uit productiviteitsgroei.
Wat vinden wij hiervan?
We herkennen de uitdagingen op de arbeidsmarkt en ziet het belang van investeren in bij- en omscholing van medewerkers en zij-instromers. Ook het inzetten van nieuwe technologie en AI biedt kansen om de productiviteit te verhogen. Daarmee kan de sector de impact van de arbeidsmarktkrapte deels opvangen en toekomstbestendig blijven opereren.
Het kabinet zet in op het verbeteren van taal, rekenen en burgerschapsvaardigheden, zodat meer jongeren goed voorbereid het vervolgonderwijs in gaan en succesvol hun diploma behalen. Vooral in het mbo wordt extra ingezet op begeleiding om studie-uitval te voorkomen. Daarnaast wordt in 2026 geïnvesteerd in betere informatie over studiekeuze, met als doel een betere match tussen talenten van jongeren en hun toekomst op de arbeidsmarkt.
Wat vinden wij hiervan?
Voor 2025 wordt een economische groei van 1,6% verwacht; in 2026 zakt dit licht naar 1,4%. De inflatie daalt geleidelijk, maar blijft boven de 2% (3,2% in 2025 en 2,3% in 2026). Omdat de lonen harder stijgen dan de inflatie, neemt de gemiddelde koopkracht toe: +0,7% in 2025 en +1,3% in 2026. De economie koelt wel af, en de werkloosheid loopt in 2026 op naar 4,0%, al blijft dit historisch gezien laag.
Het ministerie van EZ zet in op een sterk ondernemingsklimaat, het terugdringen van onnodige regeldruk en voldoende ruimte voor bedrijvigheid en maakt werk van:
Het kabinet zet het programma Minder Druk met Regels voort, dat onder het vorige kabinet werd gestart. In verschillende tranches worden onderwerpen onder de loep genomen en waar mogelijk vereenvoudigd of geschrapt. Het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) krijgt een steviger mandaat om alle ministeries - ook bij Europese voorstellen - te wijzen op onnodige regeldruk.
Minister Karremans van Economische Zaken kondigde recent in een Kamerbrief aanvullende maatregelen aan, waaronder:
Wat vinden wij van de regeldrukplannen?
Wij zijn positief over de ambitie van het kabinet om de regeldruk aan te pakken en vinden het goed dat ondernemers hierbij worden betrokken. Tegelijkertijd zijn we kritisch: eerdere regeldrukplannen hebben in de praktijk weinig tastbare resultaten opgeleverd voor horecaondernemers.
Een concreet en actueel voorbeeld van regeldruk is de bijschrijfplicht voor dagleidinggevenden, die zorgt voor onnodige administratie. Dankzij een motie in de Tweede Kamer is dit onderwerp door minister Karremans aangewezen als één van de vijf eerste prioriteiten. KHN wordt hierbij actief betrokken.
Wij zullen hem aan deze belofte houden. Aan ons zal het niet liggen: ons Regeldruk Actieplan Horeca ligt klaar, met praktische voorstellen voor het terugdringen van regeldruk uit de sector zelf. Op dit moment werken we zelfs samen met andere brancheorganisaties aan een breder Regeldruk Actieplan Gastvrijheidsindustrie, om ook namens de bredere keten van ondernemers in toerisme en recreatie met regeldrukoplossingen te komen.
In de Miljoenennota wordt bevestigd dat er vooralsnog niets is veranderd aan de plannen om de btw op logies per 1 januari 2026 te verhogen van 9 naar 21%. Uit de begroting blijkt dat het kabinet verwacht dat deze maatregel 1,1 miljard euro voor de schatkist zal opleveren.
Wat vinden wij van de verhoging van de btw op logies
Wij vinden dat de verhoging van het btw-tarief op logies van 9% naar 21% moet worden teruggedraaid. Deze maatregel belast de sector onnodig zwaar, leidt tot vraaguitval en raakt niet alleen hotels, maar ook andere delen van de economie. Onderzoek toont bovendien aan dat de verwachte opbrengst fors wordt overschat, terwijl de schade voor werkgelegenheid en investeringen groot is. Gelukkig zijn er enkele lichtpuntjes op dit dossier. Deze lees hier: Motie btw op logies: stemming geeft vertrouwen.
De energiebelasting wordt verlaagd voor industrie en grootverbruikers, maar het mkb – waaronder de horeca – profiteert hier niet van. Alleen een generieke korting van €100 miljoen is van toepassing, wat slechts beperkt doorwerkt. Dit leidt tot een scheve lastenverdeling, zeker gezien de fors gestegen energieprijzen van de afgelopen jaren.
Wat vinden wij
Wij pleiten voor gerichte lastenverlichting voor de horeca, aangezien onze sector door de stijgende energieprijzen van de afgelopen jaren al hard geraakt is.
Het kabinet wil de energiebesparingsplicht verbeteren en stelt extra middelen beschikbaar voor toezicht.
Wat vinden wij
Wij ondersteunen energiebesparing en helpen leden bij verduurzaming en de overstap van gas naar elektriciteit. Maar de registratieplicht die hiermee gepaard gaat, zorgt voor onnodige regeldruk en sluit onvoldoende aan bij de praktijk van horecaondernemers. Wij roepen het kabinet op meer te investeren in het helpen van ondernemers bij verduurzamen in plaats van geld uit te geven aan het toezicht op afvinklijstjes.
Uit ons ledenonderzoek blijkt dat inmiddels 30% van de horecaondernemers wordt belemmerd door netcongestie. Hoewel het kabinet is gestart met een versnellingspakket om knelpunten op het stroomnet sneller aan te pakken, blijft echte verlichting vooralsnog uit. Door deze overbelasting lopen investeringen in groei en verduurzaming spaak. Het kabinet verwacht eind september de Kamer te informeren over de voortgang. Wel is duidelijk dat de Flex-e regeling, die flexibel stroomgebruik moet stimuleren, in elk geval drie jaar wordt voortgezet.
De verplichte rapportage van werkgebonden mobiliteit wordt afgeschaft voor bedrijven met minder dan 250 medewerkers.
Wat vinden wij?
We zijn blij dat deze regel voor een groot deel van de horeca van tafel is. Liefst zien we daarbij ook dat de maatregel geschrapt wordt voor bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Wel blijven wij kritisch op de geplande eindheffing op fossiele personenauto’s, omdat de overstap naar elektrisch nog niet realistisch is vanwege het tekort aan laadinfrastructuur. Positief is dat de accijnskorting op benzine en diesel in 2026 behouden blijft.
Het kabinet schaft het heffingsplafond van 300 kuub water voor de belasting op leidingwater (BOL) stapsgewijs af. In 2026 wordt het plafond verhoogd naar 55.000 m³, en vanaf 2027 vervalt het volledig. Voor horecabedrijven met een flink verbruik van leidingwater betekent dit een aanzienlijke extra kostenpost, zonder effectieve prikkels voor waterbesparing.
Wat vinden wij?
Dit drukt onevenredig zwaar op een sector die al te maken heeft met extreem hoge regeldruk, hoge kosten en lage marges, zonder realistische mogelijkheden om waterverbruik op grote schaal te verminderen zonder de kwaliteit van hun diensten in gevaar te brengen.
Om kinderen beter te beschermen tegen ongezonde voedingsmiddelen, werkt het ministerie van VWS aan wettelijke maatregelen tegen kindermarketing. Een wetsvoorstel wordt in 2026 verwacht.
Wat vinden wij?
Wij vinden het belangrijk dat kinderen gezond opgroeien, maar wetgeving tegen kindermarketing zorgt voor extra regeldruk en onevenredige lasten, terwijl de impact in de horeca beperkt is. De horeca is geen grote speler in kindermarketing en wordt onnodig geraakt door zulke regels. KHN pleit daarom voor praktische, sectorbrede zelfregulering, ondersteund door voorlichting en samenwerking, in plaats van wettelijke maatregelen.
Omdat de naleving van de leeftijdsgrens bij alcoholverkoop is verslechterd, worden de regels en sancties vanaf 2026 verder aangescherpt. Voor horecabedrijven betekent dit strengere controles en hogere boetes bij overtredingen.
Wat vinden wij?
Wij ondersteunen het naleven van de leeftijdsgrens volledig en roepen ondernemers op om de ID-checks goed uit te voeren.
Het kabinet zet in 2026 het Nationaal Actieplan Biologische Productie en Consumptie voort, met als doel dat in 2030 vijftien procent van het landbouwareaal biologisch wordt benut. Om de vraag te stimuleren worden onder andere een consumentencampagne gestart, ketenprogramma’s voor horeca en catering uitgevoerd, en wordt ingezet op promotie via onder meer de beurs Biofach.
Wat vinden wij?
Wij steunen de ambitie om biologische producten te laten groeien, maar benadrukken dat horecaondernemers nu al worden geconfronteerd met hogere prijzen, beperkte beschikbaarheid en margedruk bij biologische producten. Het is cruciaal dat de horeca actief wordt betrokken bij het actieplan. Alleen met goede ketensamenwerking en heldere voorlichting kan de vraag groeien én kunnen de lasten eerlijk verdeeld worden.
In de Troonrede werd extra aandacht gevraagd voor de veiligheid in publieke ruimtes, zoals stations en uitgaansgebieden. Het kabinet investeert in lokale samenwerking, het vergroten van weerbaarheid en de aanpak van onveiligheidsgevoelens en criminaliteit. Daarnaast zijn ook de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, cybercrime en digitale dreigingen benoemd als belangrijke beleidsspeerpunten.
Wat vinden wij?
Wij onderschrijven deze inzet en ondersteunen initiatieven die bijdragen aan een veilige omgeving voor gasten en medewerkers. In veel steden en dorpen is er gelukkig al een goede en intensieve samenwerking tussen lokale horeca, politie en gemeente om het uitgaansklimaat zo veilig mogelijk te maken. Als KHN ondersteunen we dat landelijk door het delen van beste practices en het ter beschikking stellen van hulpmiddelen zoals een modelsysteem voor collectieve horeca ontzeggingen.
Na de presentatie van de Miljoenennota vinden deze week de Algemene Politieke Beschouwingen plaats, waarbij fractievoorzitters met demissionair premier Schoof debatteren over de begroting van het demissionaire kabinet. Dit zal de start vormen van de verkiezingscampagne. De verkiezingen komen dichterbij en politieke partijen strijden nu al met elkaar. In de komende weken volgen nog de Algemene Financiële Beschouwingen. De begrotingsbehandelingen van verschillende ministeries en de behandeling van het Belastingplan vinden na de verkiezingen plaats.
Omdat de coalitie die de Miljoenennota heeft ingediend net iets meer dan 20% van de zetels in de Tweede Kamer in handen heeft, is eigenlijk alles anders in de politieke verhoudingen.
De verkiezingen zullen daarom tot 29 oktober een hele grote rol spelen en het debat domineren. Na 29 oktober zullen we pas weten hoe de nieuwe politieke stemverhoudingen er uitzien en volgt er natuurlijk nog een formatieperiode. Dat betekent een hele hoop politieke onzekerheden totdat er nieuw kabinet zit, maar het biedt mogelijk ook kansen.
De komende periode zetten wij alles op alles om de belangen voor jou als horecaondernemer maximaal te behartigen. In juli deelden wij al onze input voor de verkiezingen. We pleiten voor blijvende regeldrukreductie, behoud van het lage btw-tarief op logies, ruimte voor arbeidsmarktflexibiliteit, ondersteuning bij verduurzaming, inzet op zelfregulering bij preventiebeleid en een evenwichtige benadering van het minimum(jeugd)loon. Met deze speerpunten roepen we op tot beleid dat ondernemers echt vooruithelpt en de brede maatschappelijke waarde van de horeca erkent.