In de januari is het altijd rustiger in de branche. Tel daar de laatste lockdown bij op en het is nog knap lastig om medewerkers te werven en aan het werk te houden. Ondernemer Niels Mulder van Café Nielz in Almelo denkt zoveel mogelijk in oplossingen.

Het gesprek met de medewerkers aangaan, dat is vooral van belang voor Mulder. “Aandacht is het belangrijkste, in contact blijven met ze en nú alvast gesprekken voeren over het komende jaar. Het lijkt er steeds meer op dat we dit jaar nog een seizoenbedrijf zijn, dus we bespreken nu al hoe het moet als we volgende winter weer dicht zijn. Ik stel vragen als: hoe gaan we komend jaar met de pandemie om, is het een optie om in de zomer overuren te maken? Als ondernemer denk je maanden en soms jaren vooruit, maar de kunst is om je medewerker ook mee te laten denken”, legt hij uit.

Detachering bij de kerstman

Zelf investeert Niels Mulder ook veel tijd in detachering van zijn personeel. “In eerste instantie is het best eng voor een medewerker om tijdelijk ergens anders aan de slag te gaan. Maar na een eerste keer vinden ze het leuk en hebben ze juist vaak zin in even iets anders. Ik tekende een detacheringscontract met de kerstman van Landgoed Het Rheins, dat ging viral op LinkedIn. Mijn collega Rien Mol zit met het landgoed vrij buitenaf en had minder traffic. Hij hing afgelopen periode zijn landgoed vol met lampjes en maakte een Christmas Drive Thru voor bedrijven, om kerspakketten af te halen. Het hapje en drankje kwamen natuurlijk van hem. Daar zijn ook mensen van ons naartoe gestuurd.”

Saamhorigheid vs concurrentie

Voor Mulder is het elkaar steunen het mooie van deze tijd. “Er is veel saamhorigheid onder collega’s. Zag je vroeger iemand als concurrent, nu trekken ondernemers veel meer naar elkaar toe voor onderling overleg. De openheid en bereidwilligheid om samen te werken, dat is een mooi uitvloeisel van deze crisistijd. Even kunnen vragen: hoe doe jij dat nou?” Mulder brengt zijn medewerkers niet alleen bij collega’s onder, maar bijvoorbeeld ook tijdelijk in de fabriek van Bolletje. Een slimme tactiek om zijn team aan het werk te houden.

Terrasseizoen wordt belangrijker

In plaats van voorzichtig te zijn, investeert de ondernemer uit Almelo nu juist in zijn bedrijf en medewerkers. “We zijn nu even dicht en de medewerkers hebben vakantie. Dit is het moment om zelf te investeren in het bedrijf. De onboarding gaat op zijn kop, zo krijgt elke nieuwe medewerker een buddy binnen het team om op terug te vallen. Een manier om de medewerker belangrijk te maken én de nieuwe medewerker heeft meteen een veilige haven. Ondertussen zorgen we dat we in het terrasseizoen op oorlogssterkte zijn, want dat is veel belangrijker geworden. Een kassasysteem met QR-code was er al, maar door de upgrade van het systeem krijgen we nog beter inzichtelijk op welke tijden we pieken en met welke producten. Daar gaan één of twee dubbeltjes bovenop. Het is een manier om marge te pakken, dat moet je slim doen op producten die hardlopers zijn. En je kunt met een QR-systeem gasten blijven bedienen, ook al heb je tekort aan personeel”, vertelt Mulder. Ondertussen ziet hij volgend jaar al positiever in. “Ook deze crisis is eindig. Komend jaar hebben we al minder last en mogen we waarschijnlijk eerder open dan vorig jaar. Dat zou mooi zijn.”

Niels Mulder is sinds 19 jaar eigenaar van Café Nielz in Almelo. Lees ook het interview met Nielz over het belang van een brancheorganisatie: Niels Mulder: ‘Wij hebben het over een andere boeg gegooid’.

Tips & tools

Veel horecaondernemers zijn bezig met de vraag: hoe zorg ik dat ik nu, maar ook in de toekomst voldoende, goed opgeleide medewerkers voor mijn bedrijf kan vinden? Daarom heeft KHN een inspiratiebox vol tips en tools. En ook op komwerkenindehoreca.nl kun je volop tips vinden voor het werven en boeien van medewerkers. Want heb je eenmaal een top team, dan wil je ze natuurlijk graag behouden.