Onlangs stelde horecavisionair Won Yip in De Ondernemer dat “elk horecabedrijf in Nederland te koop is”. Een prikkelende uitspraak die uitnodigt tot reflectie. Klopt dat beeld ook voor Amsterdam?
Druk op rendementen
Het zal niemand verbazen: de marges in de horeca staan onder druk. Stijgende kosten, hogere lonen en kritischer consumenten leiden er steeds vaker toe dat ondernemers rode cijfers schrijven. De hogere kosten kunnen zelden volledig worden doorberekend, terwijl de volle drukte van de eerste periode na corona is afgenomen. De economie draait weliswaar goed en de horeca trekt nog steeds bezoekers, maar er zijn belangrijke nuances.
Consumenten voelen de effecten van inflatie en besteden bewuster. Jongere generaties werken bovendien vaker parttime, waardoor hun bestedingsruimte beperkter is en de gemiddelde horeca uitgave lager uitvalt dan ondernemers zouden willen. Daar komt bij dat het aantal buitenlandse bezoekers in Amsterdam stagneert: de aantallen blijven gelijk, terwijl de hotellerie juist méér gasten nodig heeft voor een gezonde bedrijfsvoering. Er zijn ook grote zorgen over de BTW verhoging op logies die volgend jaar in zal gaan.
Consumentengedrag: wat gebeurt er als het financieel krap wordt?
Een ander groot zorgpunt zijn de onbeperkte huurstijgingen, terwijl de rendementen al zwaar onder druk staan. Verhuurders verhogen structureel de huurprijzen: prijsindexaties van de afgelopen jaren zijn volledig doorgevoerd en bij overnames komt daar vaak nog een extra verhoging bovenop. Daarbij wordt vaak verwezen naar referentiepanden met hogere vierkantemeterprijzen, terwijl in de praktijk horecalocaties sterk verschillen in mogelijkheden en beperkingen. Een goede vergelijking is daardoor lang niet altijd terecht.
Heroriëntatie en dynamiek
Veel ondernemers maken na de coronajaren de balans op. Sommigen wachten af tot betere tijden, anderen gooien het roer om: ze vernieuwen hun concept of kiezen voor schaalvergroting. Dat laatste is echter niet voor iedereen haalbaar.
Wat we in de praktijk zien:
Het beeld dat Won Yip schetst , “dat elk bedrijf in principe te koop is”, klopt deels. Feit is dat meer bedrijven te koop staan of overwegen te stoppen, vooral door stijgende kosten en druk op rendement.
Veerkracht en vernieuwing
Tegelijkertijd zien we ook veel veerkracht bij ondernemers. Nieuwe concepten verschijnen, en steeds meer ondernemers staan zelf weer vaker op de werkvloer om hun bedrijf op orde te brengen. Dat persoonlijke ondernemerschap maakt vaak het verschil. Ook de trend om compagnons, vaak medewerkers die mede-eigenaar worden, toe te voegen, zet door. Daarmee zijn er weer meer eigenaren zichtbaar en betrokken op de werkvloer, wat de binding met zowel medewerkers als gasten versterkt.
Ook zien we of verschillende groepen ondernemers die een samenwerking aangaan en daarmee mooie nieuwe initiatieven mogelijk maken.
Blijf ondernemend
De kernboodschap voor Amsterdamse horecaondernemers: blijf ondernemend en alert. Analyseer de ontwikkelingen in de markt en kijk kritisch naar je eigen bedrijfsvoering. Aanpassen, vernieuwen moet de aandacht krijgen of zelfs verkopen moet overwogen kunnen worden.
KHN biedt hierbij graag ondersteuning. Want als je merkt dat je zelf niet meer goed in staat bent om keuzes te maken, is het belangrijk tijdig hulp in te schakelen.
Meer lezen
Conclusie: niet élk horecabedrijf staat te koop, maar de Amsterdamse markt is volop in beweging. De uitdagingen zijn groot, maar de veerkracht en creativiteit van de ondernemers maken vaak het verschil.
Heb je hulp nodig of wil je sparren, neem dan gerust contact op met een van de contactpersonen van KHN in Amsterdam
• Nathalie ter Heide: 06 12 25 54 79 / n.terheide@khn.nl
• Eveline Doornhegge: 06 51 49 07 09 / e.doornhegge@khn.nl