De toeristenbelasting in Amsterdam blijft in 2025 ongewijzigd t.o.v. 2024 en 12,5% van de overnachtingsprijs.

Duiding vanuit de raadsinformatiebrief
In de raadsinformatiebrief van 1 december heeft wethouder Sofyan Mbarki benadrukt dat de toeristenbelasting een essentieel instrument blijft om de balans tussen bezoekersstromen en leefbaarheid te behouden. Hoewel verdere verhogingen voorlopig zijn uitgesloten, geeft de brief aan dat de gemeente met andere maatregelen de overlast van overtoerisme wil beperken. Deze maatregelen vallen onder de bredere 'Aanpak Binnenstad' en het uitvoeringsprogramma 'Bezoekerseconomie 2025'​.

Onderstaand de passage uit de brief die over toeristenbelasting gaat.

Nu geen verhoging toeristenbelasting, onderzoek naar effecten verhoging op cultuur- en winkelbezoek.

Met het onderzoek naar de elasticiteit van de Amsterdamse overnachtingsmarkt, waarvan de resultaten op 13 juli 2023 met de raad zijn gedeeld, is geprobeerd om zicht te bieden op de vraag of met de toeristenbelasting kan worden gestuurd op de vraag naar toeristische overnachtingen. Uit dit onderzoek blijkt dat verhoging van de toeristenbelasting een remmend effect kan hebben op het aantal toeristische overnachtingen, maar dat het effect leidt niet tot miljoenen minder bezoekers: een stijging van de toeristenbelasting van 1 procentpunt betekent naar verwachting een daling van 125.000 verblijfsovernachtingen per jaar, uitgaande van gelijkblijvende omstandigheden en het volledig doorberekenen van de hogere belasting aan bezoekers door logiesverstrekkers. Op basis van het onderzoek heeft de gemeenteraad vorig jaar besloten om de toeristenbelasting per 1 januari 2024 te verhogen van (omgerekend) 10% naar 12,5%. Tegelijkertijd is er tot op heden nog niet onderzocht wat de neveneffecten zijn van (de verhoging van) de toeristenbelasting op bijvoorbeeld uitgaven die bezoekers doen in horeca, winkelstraten en musea. Er zijn recente signalen dat bezoekersaantallen aan culturele instellingen en in de winkelstraten afnemen. Het college wil onderzoeken of er een relatie is tussen de bestedingspatronen van dag- en verblijfsbezoekers en de hoge hotelprijzen ten gevolge van de toeristenbelasting en andere maatregelen als een hotelstop of het voorbereidingsbesluit. De verordening vraagt om minder bezoekers, maar het college wil eerst de signalen van teruglopend cultuur- en winkelbezoek nader onderzocht hebben. Het college is daarom niet voornemens om voor 2025 een verdere verhoging van de toeristenbelasting voor te stellen.

Zie hier de complete raadsinformatiebrief.

Verordening Toerisme in Balans

De verordening 'Toerisme in Balans' vormt de kern van het Amsterdamse beleid om toeristische druk te reguleren. Hierin wordt niet alleen gestuurd op toeristenbelasting, maar ook op maatregelen zoals beperkingen op nieuwe hotels en vakantieverhuur. De verordening richt zich op een maximaal aantal overnachtingen en het spreiden van bezoekersstromen om een leefbare stad te behouden. Voor actuele cijfers over de bezoekerseconomie en prognoses verwijzen we naar ons eerdere bericht hierover.

De verordening lijkt echter steeds meer achterhaald nu prognoses laten zien dat de gemeente geen grip kan hebben op de aantallen, zoals in kaart gebracht door het onderzoeksbureau O&S van de gemeente zelf. De wethouder attendeert de Raad er ook op dat mogelijk extra maatregelen om de bezoekerseconomie te beperken tot negatieve effecten kunnen leiden op andere terreinen. Als voorbeeld noemt hij maatregelen die dagbezoekers ontmoedigen of het spreiden van bezoekers en attracties naar nieuwe stadsdelen. Het college ziet hierbij dilemma’s ontstaan tussen de beleidsdoelstellingen van de verordening en bredere coalitieafspraken. Daarnaast waarschuwt het college dat het beperken of belasten van dagbezoekers ook een keerzijde kan hebben voor Amsterdammers.

KHN wijst hier al langer op en benadrukt dat bezoekers essentieel zijn voor het voorzieningenniveau in de stad. Het gaat daarbij niet alleen om dagbezoekers; ook speciale tentoonstellingen in musea zoals Rembrandt, Vermeer en dit jaar Frans Hals trekken extra bezoekers die in hotels overnachten en bijdragen aan de economie. Voorzieningen zoals het GVB zijn daarnaast in hoge mate afhankelijk van bezoekers om frequenties van trams en metro’s op peil te houden. Het is frustrerend om te zien dat de politiek een eenzijdige focus legt op drukte en overlast, terwijl deze problemen slechts op specifieke momenten en in kleine delen van het centrum spelen. Dit frame werkt een meer duurzame bezoekerseconomie tegen.
We hopen dat de aangekondigde nieuwe pijler 'Duurzame Bezoekerseconomie 2025' meer impactvolle en breed gedragen oplossingen brengt. De focus op aantallen en overlast leidt nu af van de kansen om concrete vertalingen te maken van de Visie Bezoekerseconomie 2035. Deze is te downloaden via de pagina van de gemeente over het beleid m.b.t. toerisme.

Juridisch verweer toeristenbelasting
Zoals eerder toegelicht, hebben alle Amsterdamse hotels unaniem besloten om gezamenlijk juridische stappen te ondernemen tegen de verhoging van de toeristenbelasting 2024. KHN Amsterdam ondersteunt dit proces actief door het initiëren van een proefproces en het begeleiden van individuele hoteliers bij het indienen van bezwaren tegen de aanslagen toeristenbelasting 2024. Het doel van dit juridische verweer is om een consistente en krachtige boodschap aan de gemeente te sturen, met als inzet het extreem hoge tarief en toekomstige verhogingen een halt toe te roepen. Het juridische traject zal naar verwachting minstens twee jaar in beslag nemen en omvat een beroepsprocedure om definitieve duidelijkheid te verkrijgen.

Waarom we massaal bezwaar maken
We benadrukken nogmaals het belang dat alle hotels bezwaar indienen tegen de toeristenbelasting. Een gezamenlijke aanpak is cruciaal om onze positie te versterken en de boodschap kracht bij te zetten. De belangrijkste redenen om massaal bezwaar te maken zijn:

  • Impact Vergroten: Een grootschalige actie versterkt de juridische positie van de hoteliers aanzienlijk.
  • Consistentie: Door gebruik te maken van de ondersteuning van experts worden de bezwaren uniform en overtuigend geformuleerd.
  • Toekomstgericht: Een positief resultaat van deze juridische stappen kan dienen als precedent om toekomstige verhogingen te voorkomen.

Ondersteuning en Stappenplan
KHN Amsterdam en KHN Landelijk blijven het proces ondersteunen. Begin volgend jaar presenteren we een uitgebreid stappenplan waarin wordt beschreven welke acties we ondernemen en wat we concreet van ondernemers verwachten. Dit stappenplan biedt praktische richtlijnen om gezamenlijk het maximale effect te bereiken.

Voor vragen of meer informatie kun je nu al contact opnemen met Eveline Doornhegge via e.doornhegge@khn.nl of telefonisch op 06-51490709.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens