Environment, Social, Governance (ESG), Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, duurzaamheidsrapportages. Voorheen misschien een ver van je bed show, maar vandaag de dag steeds actueler. Wil jij je sociale betrokkenheid bij jouw omgeving vergroten? KHN geeft tips.

Environment, Social, Governance (ESG)

Door je menukaart te verduurzamen, heb jij oog voor je omgeving (de pijler Environment). Deze handige tips helpen je om dit te doen: Verduurzaam je menukaart | KHN

De tweede pijler is Social. Dat gaat over jouw sociale betrokkenheid bij je directe omgeving, over goed doen. Als horecaondernemer zit gastvrijheid in jouw genen, en steeds meer ondernemers laten dit zien door ook mensen te helpen die dat hard nodig hebben.

Praktisch uitvoerbare tips

  • Zorg voor je medewerkers; met een teamfocus en oprechte aandacht zorg je als ondernemer dat jouw team zich voor de gasten in kan zetten. Dit kun je onder andere doen door je team passende secundaire ‘benefits’ aan te bieden. Dit kan met vierwekelijkse financiële extra’s (i.p.v. jaarlijks zodat ze echt voelen waar ze voor werken), maar kan zeker ook niet-financieel. Denk aan de bruto-netto regeling fiets van de zaak (zoals een deelfiets), fitness van de zaak (Bedrijfsfitness NL), teamuitjes als gezamenlijke bonus, korting op een leerplatform voor persoonlijke ontwikkeling, of psychologische ondersteuning via een platform als OpenUp. Of denk aan korting bij een lokale winkelier waar je doelgroep graag komt, een win-win met voordelen heen en weer. Het idee is dat je je onderscheidt ten opzichte van je concurrentie zodat je – naast een fijne werksfeer – ook een meerwaarde biedt als je onderdeel bent van jouw team.
  • Ondersteun lokale communities die het nodig hebben; denk aan een Caffe Sospeso of ondersteun het initiatief van Heat & Eat, zodat je voor minder bedeelden steun biedt in eten en drinken, samen met je gasten. Denk ook aan bijvoorbeeld het omarmen van een lokale boer of voedselbos, waarbij je elke maand, of per X gerechten, een boom plant met je team of vaste gasten. Je kunt allerlei samenwerkingen bedenken waarmee je je team motiveert, een verhaal vertelt dat jezelf onderscheidt én goed doen op sociaal vlak. Kies wat bij je past, test klein en bereid uit waar mogelijk.
  • Denk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt; dit kan via partijen als Social Capital en The Colour Kitchen, maar je kunt ook bij de gemeente informatie ophalen. Ervaring leert dat wanneer je teamleden met een achterstand tot de arbeidsmarkt in je team omarmt, dit een enorm positief effect oplevert voor de gehele teamsfeer, wat ook weer uitstraalt naar je gasten. Je moet wel een veilige werksfeer, duidelijke afgebakende taken en een ontwikkelingsplan kunnen bieden, zodat je samen met je werknemer naar een verbeterde situatie toe kunt werken. Dat motiveert. Lees het verhaal van Paula van de Laar, een mooi voorbeeld.
  • Een goede bestemming voor eten; zoek een mooie bestemming voor voedsel wat nog wel goed is maar niet meer verkocht kan worden. Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij de Voedselbank bij jou in de buurt. Let dan wel dat je vaak zelf voor transport moet zorgen en producten nog veilig verpakt moeten zijn. Natuurlijk is voedselverspilling voorkomen het beste, maar als je toch net te veel croissantjes hebt afgebakken kun je deze ook in een afgesloten zakje aan de deur hangen na sluit om mensen die zelf minder of geen eten kunnen kopen, te ondersteunen. Dit zal op veel steun kunnen rekenen.

Deze lijst is tot stand gekomen om basis van de tips van Wouter Staal, voormalig CEO en oprichter van YB I Climates: https://www.linkedin.com/in/wouterstaal

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens