Leer hoe je kunt zien wat de bestemming van je locatie is en wat dat betekent voor je horecavergunning in de toekomst!
Op maandag 17 november van 14.00 tot 15.00 uur organiseren KHN Amsterdam en CERTA advocaten een interactieve kennissessie (in de vorm van een Webinar) voor horecaondernemers in Amsterdam.
Waarom?
De gemeente werkt verder aan de uitvoering van het nieuwe horecabeleid. Er ligt nu een ontwerpwijziging van het omgevingsplan met nieuwe regels voor horeca en evenementenlocaties. Als het nieuwe horecabeleid ingaat (waarschijnlijk in de loop van volgend jaar) krijg je bij verlenging of een nieuwe aanvraag van een exploitatievergunning te maken met de nieuwe horecacategorieën.
Het is belangrijk om te weten hoe je op dit moment geregistreerd staat. Om dit goed te kunnen begrijpen, is deze kennissessie georganiseerd.
De materie is best complex, maar Werner Altenaar van Certa Advocaten legt aan de hand van diverse voorbeelden uit hoe je deze informatie kunt interpreteren. Voorheen was dit te vinden op ruimtelijkeplannen.nl maar inmiddels is alles ondergebracht in de nieuwe online omgeving van de overheid: Regels op de Kaart.
Wat kun je verwachten?
Op 15 mei 2025 heeft de gemeenteraad het Horecabeleid 2025 vastgesteld (zie hier). Voordat de meeste voorstellen uit het horecabeleid ingevoerd kunnen worden moeten er regels in het omgevingsplan worden aangepast. Dit is nu nog niet gerealiseerd, maar het is van belang te zien wat je huidige registratie is en wat eventueel de ruimte is om af te wijken.
Met deze kennissessie:
Daarnaast kun je jouw vragen stellen.
Let op: Het wijzigingsbesluit wijst nog niet aan welke bedrijven/adressen onder een horecacategorie vallen. De exacte gevolgen voor ondernemers zijn dus nog niet volledig bekend. We denken dat het goed is dat jij als ondernemer je huidige vermelding kent en kunt interpreteren, zodat je ook beter voorbereid bent op de wijzigingen die komen gaan.
Meld je hier aan - deelname is gratis