Op maandag 22 september vond de praktijkdag van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs plaats. Net als vorig jaar waren wij erbij om een van de finalisten te volgen. Dit keer was dat Sanne Poppen van Restaurant The Millèn in Rotterdam. Tien talentvolle kandidaten namen het tegen elkaar op in het ROC Mondriaan in Den Haag. Voor Sanne, die inmiddels anderhalf jaar bij The Millèn werkt, was dit hét moment om te laten zien wat haar vak voor haar betekent. “Het mooie aan sommelier zijn is dat je wijnen met eten kunt combineren, de smaken samen kunt laten komen. Je komt niet alleen aan tafel voor de wijn, maar heb ook de rol van gastvrouw.”
De praktijkdag startte met een klassieke proef: het fileren van een zeebaars aan tafel. “Ik was ontzettend zenuwachtig, maar eigenlijk ging het best goed,” vertelt Sanne. Bij deze opdracht draaide alles om precisie en etiquette. De afgelopen periode oefende ze intensief: “Zoveel dat ik voorlopig even geen zeebaars zelf hoef te eten.” Haar plezier in het combineren van klassieke tafeltechnieken met moderne etiquette, was goed terug te zien in haar uitvoering.


Daarna volgde het verkoopgesprek. Sanne kreeg een case voorgelegd: een Sweet Sixteen party die tot in detail moest worden georganiseerd. In korte tijd werkte ze haar ideeën uit en overtuigde ze de ‘ceremoniemeesters’ met creatieve voorstellen. Van vervoer per watertaxi met hapjes aan boord tot hotelkamers voor gasten die willen blijven overnachten: Sanne dacht overal in mee. Ook lastige kwesties, zoals alcohol voor minderjarigen, schuwde ze niet. “Onder de achttien schenken wij echt niet,” stelde ze resoluut.

Na de gezamenlijke lunch was het tijd voor het jurygesprek. Sanne kreeg uiteenlopende dilemma’s voorgeschoteld: van een zwangere dame die wijn én een asbak bestelt, tot een vaste gast die niet op social media wil verschijnen. En wat doe je als een gast zijn eigen pizza meeneemt? Ook vroeg de jury haar hoe zij zou omgaan met een situatie waarin een gast per se Maggi in zijn gerecht wil, terwijl de chef dat eigenlijk niet vindt passen. Sanne bleef rustig en gaf met haar Rotterdamse nuchterheid duidelijke antwoorden. “Als iemand iets niet lekker vindt, vind ik dat je je best moet doen om het wél lekker te maken,” benadrukte ze. “Ik vind het contact met gasten heel belangrijk.”

Vervolgens stond een profielgesprek met een journalist van Lekker500 op het programma, waarin Sanne haar visie op gastvrijheid en haar ambities deelde. Tot slot mocht ze haar eigen cocktail maken. Sanne koos voor een stirred cocktail met Hennessy VSOP, Grand Marnier, frambozenlikeur en een siroop van Earl Grey met Andalimanpeper. “Het was heel zenuwslopend, maar ik ben blij met het resultaat,” vertelt ze achteraf.

Voor Sanne was de praktijkdag een bijzondere ervaring. “Vandaag meedoen is voor mij een manier om mijzelf uit te dagen, maar ook om te laten zien dat de horeca veel meer is dan een bordje naar de tafel brengen.” Nu is het afwachten tot de uitslag. Op 3 november 2025, tijdens de lancering van Lekker500 editie 2026, wordt bekendgemaakt wie de winnaar van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2025 is.

Alle foto’s: © Joanne de Lijster
Lees ook het vorige artikel