Geuroverlast, brandgevaar door vervuilde afzuigkanalen of zelfs een acuut stookverbod; als horecaondernemer moet je er niet aan denken. Het is dan ook belangrijk om je bewust te zijn van de risico’s en preventief te werk te gaan. Wat kun je doen om overlast en schade te voorkomen?

Geuroverlast

Bij het bereiden van voedsel komen geurstoffen vrij die zich kunnen verspreiden in de omgeving. De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL) en het Besluit Kwaliteit Leefomgeving (BKL). De exacte eisen vind je in het omgevingsplan van jouw gemeente.

Wat kun je doen tegen geuroverlast?

  • Installeer een ontgeuringsinstallatie met voldoende capaciteit.
  • Zorg voor een afvoerpijp die minimaal 2 meter boven de hoogste daklijn uitkomt binnen 25 meter.
  • Gebruik vetvangende filters bij grillen, frituren of bakken.

Goed om te weten: zelfs als je aan de regels voldoet, kan de gemeente aanvullende eisen stellen via een maatwerkbesluit. Denk aan verplaatsing van de afvoerpijp of verbetering van de afzuiging.

Vet in het afzuigkanaal

Tijdens het koken hechten vetdeeltjes zich aan de binnenkant van het afzuigkanaal. Bij flamberen of een vlam in de pan kan dit vet vlam vatten. Dit kan grote gevolgen hebben.

Wat moet je weten?

  • Het is niet wettelijk vastgelegd hoe vaak je het afzuigkanaal moet laten reinigen. Brandverzekeraars eisen wél regelmatig onderhoud.
  • Laat het afzuigkanaal reinigen door een gespecialiseerd bedrijf dat een certificaat afgeeft.
  • Controleer je polisvoorwaarden: zonder bewijs van reiniging kan schade niet gedekt zijn.

Acuut stookverbod

In sommige gevallen kan een inspectie leiden tot een acuut stookverbod. Dit betekent dat je per direct niet meer mag koken, bakken of frituren, totdat het afzuigkanaal aantoonbaar schoon is.

Waarom een acuut stookverbod?

  • Ernstige vervuiling is vaak niet zichtbaar met het blote oog.
  • Ook met een onderhoudscontract kan het afzuigkanaal onvoldoende schoon zijn.
  • Inspecteurs gebruiken nu een uniforme beoordelingsmethode en meetinstrumenten om objectief te bepalen of het brandgevaar te groot is.

Wat kun je doen?

  • Laat regelmatig inspecties uitvoeren, ook tussentijds.
  • Vraag om een rapportage met foto’s en een overzicht van gereinigde onderdelen.
  • Informeer je personeel over wat te doen bij een stookverbod: communicatie, alternatieven, veiligheid.

Inspectie en reiniging met ledenvoordeel

Als KHN-lid kun je aanzienlijke korting krijgen via De VETgroep. Deze specialist in inspectie en reiniging van afzuigkanalen biedt:

  • 20% korting op inspectie op locatie (de kosten vervallen bij een reiniging)
  • 20% korting op het certificaat voor je verzekeraar
  • 8% korting per reiniging
  • 11% korting op de duurzame RZ-Clean-Seal coating, die je installatie lucht- en waterdicht maakt, de levensduur verlengt en tot 40% bespaart op onderhoudskosten

De VETgroep is de enige in de Benelux die werkt met deze gepatenteerde coating. Heb je interesse? Vraag dan een vrijblijvende inspectie aan via Mijn KHN of ga naar KHN | Inspectie en reiniging afzuigkanalen – De VETgroep.

Preventie: ook voor je omgeving

Veel ondernemers denken pas aan reiniging als er klachten zijn of schade ontstaat. Terwijl je met preventie veel ellende kunt voorkomend. En preventie begint bij bewustwording. Dat gaat zowel over jouw bedrijf als over de bedrijven en bewoners om je heen. Als er brand ontstaat doordat jij de reiniging niet op orde hebt, en dit slaat over naar naast- of bovengelegen woningen en bedrijven, dan kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld.

Door bewust te investeren in goede installaties, regelmatig onderhoud en duidelijke afspraken met leveranciers en personeel, voorkom je overlast én bescherm je je bedrijf, gasten en reputatie.

Gaat het toch mis?

Krijg je toch met brand te maken? Lees dan hier welke stappen je moet ondernemen: KHN | Waar moet ik op letten na een brand?

Heb je vragen of wil je advies inwinnen? Neem dan contact op met KHN Advies via khnadvies@khn.nl of 0348 48 94 89.

Heb je een vraag?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens