Geuroverlast, brandgevaar door vervuilde afzuigkanalen of zelfs een acuut stookverbod; als horecaondernemer moet je er niet aan denken. Het is dan ook belangrijk om je bewust te zijn van de risico’s en preventief te werk te gaan. Wat kun je doen om overlast en schade te voorkomen?
Bij het bereiden van voedsel komen geurstoffen vrij die zich kunnen verspreiden in de omgeving. De regels hiervoor zijn vastgelegd in het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL) en het Besluit Kwaliteit Leefomgeving (BKL). De exacte eisen vind je in het omgevingsplan van jouw gemeente.
Wat kun je doen tegen geuroverlast?
Goed om te weten: zelfs als je aan de regels voldoet, kan de gemeente aanvullende eisen stellen via een maatwerkbesluit. Denk aan verplaatsing van de afvoerpijp of verbetering van de afzuiging.
Tijdens het koken hechten vetdeeltjes zich aan de binnenkant van het afzuigkanaal. Bij flamberen of een vlam in de pan kan dit vet vlam vatten. Dit kan grote gevolgen hebben.
Wat moet je weten?
In sommige gevallen kan een inspectie leiden tot een acuut stookverbod. Dit betekent dat je per direct niet meer mag koken, bakken of frituren, totdat het afzuigkanaal aantoonbaar schoon is.
Waarom een acuut stookverbod?
Wat kun je doen?
Als KHN-lid kun je aanzienlijke korting krijgen via De VETgroep. Deze specialist in inspectie en reiniging van afzuigkanalen biedt:
De VETgroep is de enige in de Benelux die werkt met deze gepatenteerde coating. Heb je interesse? Vraag dan een vrijblijvende inspectie aan via Mijn KHN of ga naar KHN | Inspectie en reiniging afzuigkanalen – De VETgroep.
Veel ondernemers denken pas aan reiniging als er klachten zijn of schade ontstaat. Terwijl je met preventie veel ellende kunt voorkomend. En preventie begint bij bewustwording. Dat gaat zowel over jouw bedrijf als over de bedrijven en bewoners om je heen. Als er brand ontstaat doordat jij de reiniging niet op orde hebt, en dit slaat over naar naast- of bovengelegen woningen en bedrijven, dan kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld.
Door bewust te investeren in goede installaties, regelmatig onderhoud en duidelijke afspraken met leveranciers en personeel, voorkom je overlast én bescherm je je bedrijf, gasten en reputatie.
Gaat het toch mis?
Krijg je toch met brand te maken? Lees dan hier welke stappen je moet ondernemen: KHN | Waar moet ik op letten na een brand?
Heb je vragen of wil je advies inwinnen? Neem dan contact op met KHN Advies via khnadvies@khn.nl of 0348 48 94 89.