Vormen van ongewenst gedrag

1. Pesten

Pesten op het werk betekent dat iemand herhaaldelijk wordt vernederd, buitengesloten of op een vijandige manier behandeld. Dit gedrag is vaak gericht op één persoon en kan grote gevolgen hebben. Volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wordt één op de tien werknemers gepest op de werkvloer.

Voorbeelden van pestgedrag:

  • Een medewerker krijgt steeds de vervelendste taken;
  • Iemand wordt steeds genegeerd door collega’s;
  • Er wordt vaak achter iemands rug om gepraat;
  • Pesten komt niet alleen voor tussen collega’s onderling. Ook leidinggevenden of klanten kunnen zich schuldig maken aan pestgedrag.

Gevolgen voor de medewerker:

  • Minder zelfvertrouwen;
  • Psychische klachten, zoals stress of een burn-out;
  • Verminderde productiviteit;
  • Grotere kans op (langdurig) ziekteverzuim.

Op de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie is meer informatie beschikbaar over pesten op het werk.

2. Discriminatie

    Discriminatie op de werkvloer betekent dat een medewerker anders of oneerlijk wordt behandeld vanwege persoonlijke kenmerken. Denk hierbij aan huidskleur, geslacht, leeftijd, seksuele geaardheid of een beperking. Hoewel discriminatie bij wet verboden is, heeft meer dan de helft van alle meldingen hierover te maken met de werkomgeving.

    Net als bij pesten kan discriminatie ernstige gevolgen hebben. Het kan bijvoorbeeld:

    • Het zelfvertrouwen van een medewerker aantasten;
    • Leiden tot psychische klachten zoals stress of somberheid;
    • Slaapproblemen veroorzaken;
    • De productiviteit verminderen.

    Als dit lang aanhoudt, meldt iemand zich vaak ziek. In sommige gevallen kan dat zelfs leiden tot volledige uitval.

    Op de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie vind je meer informatie over arbeidsdiscriminatie: wat is het en wat kun je ertegen doen.

    3. Agressie

      In de horeca kun je te maken krijgen met weerstand en agressief gedrag van gasten. Bijvoorbeeld gasten die eisen stellen of gasten die de instructies van jouw medewerkers niet opvolgen. Ook agressie is een vorm van ongewenst gedrag op het werk. Een op de vijf medewerkers krijgt hier op de werkvloer mee te maken.

      Agressie kan zich uiten in:

      • Beledigingen of schelden;
      • Dreigend of intimiderend gedrag;
      • Fysiek geweld;
      • Of psychische druk, zoals dreigementen of manipulatie.

      Medewerkers die dit meemaken kunnen last krijgen van:

      • Stress of angst;
      • Slaapproblemen;
      • Buikpijn of andere lichamelijke klachten.

      Op de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie kun je meer informatie vinden over agressie en geweld en wat je hiertegen kunt doen.

      Training omgaan met agressie

      In de training ‘omgaan met agressie’ leren horecaondernemers en -medewerkers adequaat te reageren bij dit soort vervelende situaties. Zo bouw je aan jouw zelfvertrouwen en mentale weerbaarheid.

      4. Seksuele intimidatie

        Ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer komt in verschillende vormen voor. Het kan gaan om seksuele toenadering, het vragen om seksuele gunsten of seksueel getint gedrag dat verbaal, non-verbaal of lichamelijk is.

        Voorbeelden zijn:

        • Seksueel getinte opmerkingen of grapjes;
        • Intieme of ongepaste vragen;
        • Iemand langdurig op een ongewenste manier aanstaren.

        Voor slachtoffers is dit gedrag zeer vervelend en ongewenst. Het is vaak lastig om hierover te praten, vooral als de persoon die het gedrag vertoont een collega of leidinggevende is met meer macht. Daardoor blijft het probleem soms lang onbesproken. Ook komt het vaak voor dat het slachtoffer de schuld bij zichzelf neerlegt en er niet met iemand over durft te praten.

        Mogelijke gevolgen voor het slachtoffer:

        • Psychische klachten (zoals stress of angst);
        • Lichamelijke klachten;
        • Ziekteverzuim of zelfs langdurige uitval.

        Meer informatie over seksuele intimidatie is te vinden op de website van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

        Heb je een vraag?

        We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

        Liever uitgebreider en persoonlijk advies? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

        Contactgegevens

        Kennispagina's over dit onderwerp

        Actueel over dit onderwerp