Voedselveiligheid

Voedselveiligheid is van groot belang voor iedere horecagelegenheid. Zo is het werken met een HACCP-plan bijvoorbeeld verplicht. Daarnaast zijn medewerkers die op een bewuste manier volgens de regels handelen essentieel. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) is de organisatie die namens de overheid de veiligheid van voedsel onderzoekt en bewaakt.

Nieuws

Binnen drie uur helemaal bij met de nieuwe Hygiënecode

24-04-2017
-

De adviseurs van KHN BedrijfsAdvies helpen u om de voedselveiligheidsprocessen in uw bedrijf aan te passen volgens de wettelijke eisen.

De Hygiënecode voor de horeca. Hoe zit het ook alweer?

30-01-2017
-

Hoe zit het ook alweer met de regels van de Hygiënecode. KHN geeft antwoord op al uw vragen.

KHN: 'Pak notoire overtreders hygiëneregels sneller en harder aan'

30-08-2016
-

"Ondernemers die er een potje van maken brengen willens en wetens gasten in gevaar, zijn slecht voor het imago van de branche en zetten hun hardwerkende collega’s te kijk."

NVWA: Raap geen mosselen en oesters uit de Oosterschelde

27-06-2016
-

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft besloten dat mosselen en oesters uit het Oostelijke deel van de Oosterschelde en de Noordelijke tak niet verkocht mogen worden.

Vraag & antwoord

Welke diploma’s zijn voor u als horecaondernemer verplicht?

Welke diploma’s zijn nu eigenlijk verplicht in de horeca? Welke diploma’s u nodig heeft, is afhankelijk van uw horecabedrijf: schenkt u alcohol? Heeft u personeel in dienst? Serveert u maaltijden? KHN zet de eisen op een rij en geeft advies.

Drank- en Horecawetvergunning
Als u alcohol schenkt in uw bedrijf is een Drank- en Horecawetvergunning (DHW-vergunning) verplicht. Eén van de eisen voor het verkrijgen van een DHW-vergunning is een SVH-verklaring Sociale Hygiëne. Gedurende de openingstijden van uw bedrijf moet er altijd iemand aanwezig zijn die op de DHW-vergunning staat. En om op de vergunning te staan, is er een SVH-verklaring Sociale Hygiëne nodig. Het is mogelijk om uw leidinggevende op de vergunning bij te schrijven. Deze leidinggevende moet minimaal 21 jaar oud zijn.

Tip: Als lid van KHN ontvangt u 10% korting op het lesgeld van alle opleidingen van HOC.nl

Voedselveiligheid
Elk bedrijf dat met voedsel en dranken werkt, moet voldoen aan de wetten van voedselveiligheid. Iedere horecaondernemer is vanaf 1 april 2016 verplicht om volgens de laatste Hygiënecode te werken. Het is niet verplicht om een cursus te volgen of een diploma te hebben. U bent wel verplicht om te werken volgens de nieuwe Hygiënecode. Het is belangrijk dat uw medewerkers kennis hebben genomen van de inhoud van de code en een instructie hebben gehad hoe zij veilig voedsel kunnen bereiden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zal bij haar inspectie ook nagaan in hoeverre uw medewerkers op de hoogte zijn van de inhoud van de Hygiënecode. U kunt deze instructie ook zelf geven, bijvoorbeeld aan de hand van de werkinstructies uit de Hygiënecode.

Tip: Heeft u de nieuwe Hygiënecode al in huis? Bestel ‘m hier!

Tip: KHN BedrijfsAdviesHOC.nl en Bureau de Wit bieden verschillende HACCP-trainingen op het gebied van de nieuwe Hygiënecode voor de horeca. Als lid van KHN ontvangt u uiteraard korting!

Allergenen
Volgens de allergenenwet die sinds 13 december 2014 van kracht is, bent u als horecaondernemer verplicht om uw gasten te kunnen informeren over de aan- of afwezigheid van allergenen in de producten die u aanbiedt. Hoe u uw gast informeert over allergenen mag u zelf bepalen: schriftelijk, mondeling of elektronisch. Wanneer u kiest voor een mondelinge toelichting, is het volgen van e-learning één van de mogelijkheden om aan de wetgeving te voldoen. Deze e-learning moet u jaarlijks herhalen. 

U bent dus niet verplicht om een diploma te behalen. Alleen wanneer u kiest voor mondelinge toelichting met de e-learning, moet u de e-learning jaarlijks herhalen. Deze e-learning module vindt u hier.

Bedrijfshulpverlening
Als u minimaal één medewerker in dienst heeft, bent u verplicht om een bhv’er aan te stellen. De wet schrijft niet voor hoe u de bedrijfshulpverlening moet regelen. In kleine bedrijven kunt u zelf de bhv’er zijn. Let op: wanneer u niet aanwezig bent in het bedrijf, moet er een vervanger aanwezig zijn.

Op basis van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moet u het juiste aantal bedrijfshulpverleners vaststellen. Houd rekening met ziekte, vakanties of ploegendienst en zorg dat er voldoende bhv’ers opgeleid zijn.

Tip: U kunt een certificaat halen. KHN biedt in samenwerking met Chubb Fire & Security een eendaagse bhv-cursus met e-learning aan.

Leerlingen in dienst
Heeft u leerlingen in dienst of wilt u deze aannemen? Leerlingen moeten worden begeleid door een gediplomeerd leermeester.

Tip: Op de Leermeestertraining met SVH Leermeester examen krijgt u als lid van KHN korting via HOC.nl.

Portiers
Werkt u met portiers? Zij moeten in dienst zijn van een gecertificeerd beveiligingsbedrijf. Ook moeten zij de opleiding Horecaportier hebben gevolgd.

Overige diploma’s
Opleidingen op het gebied van ondernemingsvaardigheden zijn niet verplicht. De vestigingseisen zijn in 1998 al afgeschaft.

Start u een bedrijf?
Wilt u een café, restaurant, hotel of andere horecaonderneming starten of overnemen?
Dan wilt u zich natuurlijk optimaal voorbereiden en antwoord krijgen op al uw vragen over het ondernemerschap. KHN BedrijfsAdvies organiseert speciaal voor starters een dagcursus.

Kan ik volstaan met de melding: 'Het is niet uitgesloten dat onze gerechten allergenen bevatten'?

Als het geven van schriftelijke of mondelinge informatie over allergenen voor u niet mogelijk is, is het toegestaan om de melding ‘Het is niet uitgesloten dat onze gerechten allergenen bevatten’ op de menukaart te zetten.

Let op: een zin als ‘in al onze gerechten kunnen sporen voorkomen van allergenen’ is niet voldoende. Dit is slechts een waarschuwing voor de gast. Als er een reëel risico op kruisbesmetting bestaat, kies dan of voor de mondelinge keuze van informatievoorziening zodat u weet dat de gast een allergie heeft, of voor de variant zoals in de eerste zin.

In mijn zaak ontvang ik veel toeristen. In welke talen moet ik de informatie over allergenen kunnen geven?

U bent als ondernemer niet verplicht om allergeneninformatie in een andere taal dan Nederlands aan te bieden. Ook menukaarten hoeft u niet in een andere taal aan te bieden. Dat mag uiteraard wel.

U voldoet aan de wet wanneer u deze informatie alleen in het Nederlands verstrekt.

Moet elk personeelslid van mijn bedrijf op de hoogte zijn van de wetgeving omtrent allergenen?

Nee. Wel moet het voor iedereen duidelijk zijn waar allergeneninformatie te vinden is.

Afhankelijk van uw keuze kan dat in de vorm van etiketten, een lijst of bij de aangewezen collega met een e-learningcertificaat.

Hoe ga ik bij een party of buffet om met het verstrekken van allergeneninformatie?

Hoe houd ik mij aan de wet?

U kunt ervoor kiezen om op de offerte aan te geven dat gasten een eventuele allergie moeten melden. Zoals u dat waarschijnlijk nu ook doet bij dieetwensen. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om per gerecht de allergenen te vermelden.

Geldt de allergenenwet ook voor het afhalen van cateringmaaltijden?

Blijf ik verantwoordelijk voor de informatieverstrekking of kan ik deze aan de bezorger of afhaler doorgeven?

Het gaat om de zogenaamde tweedelijns verstrekking. De ondernemer die de maaltijd heeft bereid, is eindverantwoordelijk. Maar hij zal natuurlijk wel moeten weten of er een allergie is als hij informatie geeft over allergenen. Advies is op de website te vermelden welke regeling er is voor afhaalmaaltijden en eventueel op foldermateriaal te drukken.

Hoe zit het met allergeneninformatie over dranken?

Hoe zit het met allergeneninformatie over dranken? Bijvoorbeeld dranken in gerechten, verse sappen (bijvoorbeeld vruchtensap of groentesap)? En ook alcoholische dranken waar allergenen in zitten? Is er verschil in de informatieverstrekking als deze sappen in geopende fles of in gesloten fles worden geserveerd in het restaurant? 

De regeling over verstrekken van allergenen geldt voor onverpakte producten. Serveert u een Bockbiertje in een fles, dan geldt de etiketteringswet. Het is dan aan de gast om daarop te kijken.

Serveert u een biertje zonder fles, dan dient u dus (afhankelijk van uw keuze) de gast te kunnen informeren welke allergenen daar in kunnen zitten.

Ben ik aansprakelijk wanneer een gast een allergische reactie krijgt?

Wanneer u kunt aantonen dat u er alles aan heeft gedaan om invulling te geven aan de wetgeving én u zeker weet dat de verstrekte info klopt, bent u niet aansprakelijk.

Als ik het certificaat van de e-learning behaal, ben ik dan officieel 'goedgekeurd'?

Voldoe ik dan aan de wet-/en regelgeving?

Wanneer u jaarlijks de e-learning volgt en u slaagt voor het examen, dan heeft u aantoonbaar gemaakt dat u voldoende warenkennis over allergenen heeft. Met name voor bedrijven zonder vaste kaart is deze optie meer dan voldoende.

Blijven gluten, van bijvoorbeeld een kroket, intact in de frituurolie?

Ja, gluten blijven achter in de olie, ongeacht de temperatuur. U kunt dan uw frites of andere snacks niet glutenvrij aanbieden.

Vervliegt sulfiet bij hoge temperaturen?

Ik gebruik sulfiethoudende wijn voor het afblussen van gerechten. Slfiet vervliegt toch bij hoge temperaturen?

Het klopt dat een deel van de sulfiet bij verhitting verdampt, een deel blijft echter ook achter in het product.

 

Ik gebruik (verse) kokosmelk voor gerechten. Zitten hier allergenen in?

Nee, anders dan dat de naam doet vermoeden, zit er geen 'melk' in en ook geen noot

Ik maak gebruik van filterpoeders om mijn frituurolie langer goed te houden. Waar moet ik op letten?

De volgorde van hergebruik is essentieel. Poeder van de frites bij hergebruik mag u wel gebruiken voor snacks, maar nooit andersom!

Ik maak en verkoop zelf een verpakt product. Aan welke allergenenregels moet ik voldoen?

Kijk voor informatie over voorverpakte producten en etiketteringsregels op de website van de NVWA.

Geldt de allergenenwetgeving ook voor roomservice?

U heeft meerdere opties:

  • U vraagt uw gast via de website, bordjes, menukaart melding te maken van een eventuele allergie
  • Of u vermeldt de allergenen op de kaart
  • Of u communiceert in uw bedrijf dat u geen informatie kunt geven over allergenen. U kunt voor het restaurant een andere keuze maken dan voor de roomservice, zo lang het voor de gast maar duidelijk is welke regels er voor die outlet gelden
Terug
Hygienecode_banner_webshop_280x280px_breed