Het is van belang dat de documenten die je in het dossier bewaart, niet langer bewaard worden dan noodzakelijk. Deze documenten mogen geen ander doel hebben dan waarvoor ze bewaard worden. Ook moeten hier de wettelijke bewaartermijnen in acht genomen worden. Wanneer je de dossiers in de Cloud bewaart, moet er een verwerkingsovereenkomst zijn. Zie ook: Mag je personeelsdossiers digitaal bewaren?

Recht op vergetelheid
Artikel 17 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bepaald dat een betrokkene een verzoek bij een organisatie kan indienen om zijn of haar persoonsgegevens te wissen.
Een (oud)medewerker kan jou hier ook om verzoeken. Het verzoek moet schriftelijk bij jou worden ingediend.
Een (oud)medewerker kan onder andere aanvoeren dat de gegevens niet meer nodig zijn binnen de organisatie, zijn of haar toestemming voor de gegevensverwerking intrekken of aanvoeren dat de wettelijke bewaartermijn verlopen is.

Let wel: je bent als werkgever wettelijk verplicht om sommige personeelsgegevens voor een bepaalde tijd te bewaren. U hoeft de persoonsgegevens tijdens deze periode dan niet te verwijderen.
Voor de bewaartermijnen zie ook: KHN | Hoe zorg ik voor een goed personeelsdossier?

Je moet binnen één maand schriftelijk reageren op het verzoek van de (oud)medewerker. Wanneer je besluit de persoonsgegevens te verwijderen dan moet je dit zo snel mogelijk doen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens