Met nog een maandje te gaan voor de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart, begint de campagne bij veel politieke partijen op stoom te komen. Maar waarom zijn deze verkiezingen belangrijk voor de horeca? En waar zetten we op in voor onze lobby?
De Provinciale Statenleden bepalen, samen met de Waterschappen, het beleid in een provincie op het gebied van ruimtelijke ordening, infrastructuur, natuur, regionale economie en toerisme. De provincie beslist bijvoorbeeld over de bereikbaarheid van jouw regio, waar nieuwe wandel- en fietsroutes moeten liggen en hoe we binnensteden en dorpscentra in de toekomst bruisend en leefbaar houden. Bovendien kiezen de Provinciale Staten de Eerste Kamerleden, waarmee deze verkiezingen ook op nationaal niveau belangrijk zijn. De Eerste Kamer heeft namelijk een belangrijke stem in het goed- of afkeuren van nieuwe wetgeving.
Bekijk ook deze video van ProDemos over wat de taken van de provincie zijn.
Richting de verkiezingen focussen we onze lobby op vijf overkoepelende thema’s: toerisme en recreatie, mobiliteit, arbeidsmarkt, duurzame ontwikkeling en bruisende centra. Wat we precies willen bereiken op deze thema’s lees je op de speciale verkiezingspagina. Samen met andere ondernemers in de retail, recreatie en cultuur is de horeca van groot belang voor provincies. Horecabedrijven scheppen banen, zorgen voor een levendig centrum of buitengebied en maken de provincie daarmee aantrekkelijk voor bewoners en bezoekers. Daarom werken KHN-afdelingen en regiobesturen veel samen met de provincie en andere branches, bijvoorbeeld in een regionetwerk van GastvrijNederland of regio-afdelingen van VNO-NCW/MKB-NL.
De afgelopen maanden hebben we in verschillende provincies, vaak samen met andere branches, manifesten en lobbybrieven gedeeld met de kandidaten van politieke partijen. Zo vragen we aandacht voor het horecabelang in de provincies en geven we input op de onderwerpen die na de verkiezingen belangrijk zijn voor ondernemers. Een aantal van deze brieven zijn terug te vinden op de verkiezingspagina.
Daarnaast vinden de komende weken in veel provincies activiteiten plaats waar ondernemers en kandidaten van de politieke partijen met elkaar het gesprek aangaan. Bijvoorbeeld in de vorm van een debatavond, symposium of werkbezoek. Zo organiseert Gastvrij Overijssel (waarin o.a. KHN en HiswaRecron samenwerken) in Zwolle op 23 februari het Gastvrijheidseconomiedebat. Daar gaan politieke partijen aan de hand van stellingen met elkaar de discussie aan over het belang van recreatie en toerisme. En op 27 februari ontmoeten ondernemers en politici elkaar in Helmond om te praten over de toekomst van Brabantse binnensteden en dorpscentra (bekijk hier de flyer). Ook in Drenthe vindt een sectordebat Recreatie en Toerisme plaats, namelijk op 9 maart in Dwingeloo. Wil je meer weten over de inzet en activiteiten in jouw KHN-regio? Neem dan contact op met jouw regiomanager of regiobestuur.