Voor iedereen in de horeca zijn het zware tijden. Zo zwaar zelfs dat velen vrezen voor hun toekomst. Wij begrijpen dat het extreem lastig is omdat er geen duidelijkheid is over heropening van onze zaken.

Met dit nieuwsbericht proberen we informatie te geven over zaken die voor jullie interessant kunnen zijn. Geen info van bovenaf, maar van ons als collega’s onder elkaar.

Gratis hulp voor Zeeuwse horecaondernemer, dus ook voor jou
Komen of zijn jullie financieel in de problemen, dan kan dit wellicht een oplossing of jullie in ieder geval op de goede weg helpen. Het SOS programma van Dockwize is een inspirerend programma waarin jij als Zeeuwse horecaondernemer individueel wordt begeleid door een team van experts. Zij geven je in korte tijd inzicht in je huidige situatie, financiële mogelijkheden, geven je concrete handvatten en ideeën om de schade te beperken en bouwen samen met jou aan een positieve toekomst door middel van een concreet actieplan.

Voor zowel horecaondernemers die nú op zoek zijn naar (acute) ondersteuning om te zorgen dat ze het hoofd boven water kunnen houden, als ondernemers die willen werken aan de toekomstbestendigheid van hun horecaonderneming!

Ik wil hier nog iets persoonlijks aan toevoegen. Uit eigen ervaring weet ik dat het heel erg lastig is om hulp te zoeken. Naast denken van ‘ik red het wel’ speelt ook schaamte en bijvoorbeeld ‘dat zal toch niet voor mij bedoeld zijn’ mee.

Denk er dan eens aan dat als je op zee in een zeilschip zit en er steekt een storm op je ook er eerst alles zelf aan doet om de storm te overleven, maar dat je als het te erg wordt ook een SOS-bericht stuurt. De reddingsdiensten en collega-schepen komen dan ook om je te helpen en niemand zal zeggen wat raar dat je hulp zoekt, maar je juist prijzen omdat je dit gedaan hebt.

Je hoeft je geen zorgen te maken over de vertrouwelijkheid, er komt niets op straat te liggen, alles is vertrouwelijk. Meedoen is gratis, dit komt omdat er gesubsidieerd wordt door de provincie Zeeland. Je begrijpt dus dat iedereen je wil helpen en dat je er dus niet alleen voor staat. Wil je meer info, doe dan deze check.

O ja, als laatste, je wordt ook nog heel snel geholpen! As je contact zoekt is er vaak al binnen 24 uur hulp.

Overleg met de gemeente Middelburg
Als bestuur hebben wij regelmatig overleg met de gemeente Middelburg over lopende zaken met betrekking tot de coronacrisis. Dit kan zijn over de uitbreiding van de terrassen of over gemeentelijke belastingen zoals precario. Heb je vragen en/of opmerkingen over wat de gemeente doet of niet doet en vind je dat lastig om dat persoonlijk te doen, dan kun je contact met ons opnemen via middelburg@khn.nl. Heb je moeite met het betalen van je precario of gemeentelijke belastingen, dan heeft de gemeente toegezegd dat ze je hiermee willen helpen. Je dient dan zelf contact op te nemen met de gemeente, maar wij bemiddelen graag voor je.


Andere landelijke zaken die wel betrekking op je eigen bedrijf…

De Drank- en Horecawet, is omgedoopt tot Alcoholwet
KHN heeft er lang voor gepleit: bezoekers van 18 jaar en ouder die alcoholhoudende drank doorgeven aan personen jonger dan 18 jaar worden strafbaar. In het kader van hun opleiding kunnen vmbo-leerlingen van 14 en 15 jaar voortaan alcohol verstrekken in een horecabedrijf (dit was 16 jaar).

Legeskosten verlaagd
De legeskosten Drank- en Horecawet voor ondernemers worden verlaagd. De hoofdregel wordt dat dag-leidinggevenden (die geen eigenaar zijn), niet langer bijgeschreven hoeven te worden op het aanhangsel van de vergunning. Zij moeten wel minimaal 21 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een diploma Sociale Hygiëne. Voor bepaalde categorieën horeca blijft de verplichting wel bestaan om alle leidinggevenden op de vergunning te vermelden. Hiervoor moeten nog objectieve criteria worden vastgesteld.

Inrichtingenbesluit wordt vrijwel geheel geschrapt
Alleen de regels uit het Bouwbesluit 2012 zullen gelden. Hierdoor worden de eisen voor toiletten minder streng (niet meer de eis van het voorportaal) en komen de speciale hoogte-eisen te vervallen.

Dit betekent dat ook de ventilatie-eis uit het Bouwbesluit gaat gelden voor horeca-lokaliteiten. 5 x minder verversing dan nu het geval is (paar partijen hebben hiertegen geprotesteerd, geen meerderheid in de Tweede Kamer).

Minimale oppervlakte eis blijft 35 m2 (uitzondering rijksmonumenten). Gemeenten krijgen meer bevoegdheden. Zij kunnen gemotiveerd een grotere oppervlakte-eis stellen.

De 4 grote gemeenten hebben meer handvatten gevraagd om een alcohol-overlastgebied aan te kunnen wijzen. Hiermee kunnen gemeenten in een bepaald gebied extra regels instellen met betrekking tot alcoholverkoop. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het Wallengebied in Amsterdam. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft met dit voorstel ingestemd.

Verkoopprijzen supermarkten en slijterijen maximaal 25% korting op de normale verkoopprijs van alcoholhoudende dranken.

Na goedkeuring Eerste Kamer, wordt de wet juli 2021 van kracht.

Tabaksverkoop: uitstalverbod
Vanaf 1 januari 2021 mogen rookwaren niet meer zichtbaar zijn. Vanaf 1 januari 2022 zijn tabaksautomaten niet meer toegestaan.

Petflesjes
Op 1 juli 2021 wordt statiegeld op kleine plastic flesjes ingevoerd. Voor ieder flesje met een inhoud van minder dan een liter wordt straks 15 cent statiegeld gerekend. Door de inzet en lobby van KHN zijn horecabedrijven niet verplicht om petflesjes in te zamelen. Horecabedrijven kopen flesjes in en betalen statiegeld, dit statiegeld wordt vervolgens doorberekend aan de consument. Producenten en importeurs zijn verantwoordelijk voor het heffen van statiegeld op petflesjes en voor de inzameling ervan. De petflesjes kunnen worden ingeleverd in supermarkten, op trein- en tankstations.

Éénmalig plastic
Vanaf 3 juli 2021 mag je geen plastic bestek, borden, roerstaafjes, rietjes en piepschuimbekers en -houders (EPS) voor eenmalig gebruik verstrekken. Op de site van KHN zijn goede alternatieven te vinden en het assortiment van leveranciers wordt ook steeds groter.

Heel veel info, maar wij hopen dat je hier iets aan hebt.

Vragen
Heb je nog vragen en/of opmerkingen, neem dan contact met ons op via middelburg@khn.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens