Hoewel veel horecaondernemers al jaren bezig zijn met duurzaam ondernemen en energiebesparing, is het met de huidige historisch hoge energieprijzen urgenter dan ooit om kritisch te kijken naar het energieverbruik. Ook in Utrecht voelen ze deze noodzaak. De gemeente Utrecht gaat daarom de straat op om ondernemers te stimuleren energiebesparende maatregelen te nemen in hun zaak.

De gemeente startte een deur-tot-deurcampagne om ondernemers bewust te maken van de mogelijkheden om energie te besparen. Ezra Schussler van de Gemeente Utrecht: “Met het oog op de hoge energieprijzen en de naderende winter, zijn wij eind oktober een campagne gestart om 800 ondernemers in de Utrechtse binnenstad te bezoeken met onze bespaarteams. Tijdens deze bezoeken gaan we het gesprek aan over verschillende manieren om energie te besparen.”

Kleine aanpassingen met een groot resultaat

Die maatregelen hoeven overigens helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. De focus ligt juist op aanpassingen die zónder een grote investering doorgevoerd kunnen worden. “Een eenvoudige manier om energie te besparen is bijvoorbeeld het sluiten van de deuren van je zaak. Hiermee kun je tot wel 40% energie besparen. Ook de terrasverwarming vervangen door dekens of (elektrische) kussens scheelt op de energierekening,” aldus Ezra. Hoe weten gasten dan dat ze welkom zijn ondanks de dichte deur? “Ondernemers kunnen via de website van de gemeente gratis een deurbordje bestellen om aan te geven dat hun zaak open is, maar dat de deur dicht is om energie te besparen. Daarnaast is deze actie er ook echt op gericht om bezoekers van de binnenstad bewust te maken van deze actie. We zijn heel blij met de ondernemers die nu al meedoen en daarmee een voorbeeldfunctie vervullen. Dankzij hen zullen anderen hopelijk ook volgen en is het straks voor ondernemers én gasten vanzelfsprekend dat de deuren gesloten zijn om energie te besparen.”

De beste bespaartips

Welke bespaartips worden er nou het vaakst gegeven?

  1. Doe je deuren dicht
  2. Zorg voor duurzame terrasverwarming
  3. Zet apparaten en lampen uit die onnodig aanstaan
  4. Stel je klimaatinstallatie zuiniger in
  5. Dek koelmeubels af

Positieve energie

De campagne wordt goed ontvangen, vertelt Ezra: “Inmiddels hebben we al ruim 600 ondernemers bezocht in het centrum. Op de bezoeken wordt overwegend positief gereageerd en ik zie ook al veel bordjes op dichte deuren hangen. Door het gesprek aan te gaan met ondernemers krijgen we ook te horen wat er bij hen speelt. Dit geeft ons waardevolle informatie over hoe wij ondernemers verder kunnen helpen om ook andere energiebesparende maatregelen te treffen. Denk aan het vervangen van de verlichting door led, isolatie, of het duurzaam inregelen van de verwarming of installaties. Ondernemers kunnen hiervoor het energieloket van de gemeente gratis om hulp vragen, bijvoorbeeld voor advies op maat, handige hulpmiddelen en financiering.”

Ondernemer Henk van Hees, van Restaurant Blauw, is blij met de aandacht voor energiebesparing: “Ik vind het goed dat de gemeente op deze manier aandacht besteed aan energiebesparing en duurzaamheid. Niet alleen omdat het voor veel ondernemers nu financieel noodzakelijk is, maar ook omdat we met z’n allen de verantwoordelijkheid hebben om de wereld leefbaar te houden. Fijn dat de gemeente hier actief mee bezig is en dat ook subsidies op het gebied van duurzaamheid steeds toegankelijker worden.”

Ook Anouk Hermanides, mede-eigenaar van Copper Branch, ziet de meerwaarde van de campagne: “We zaten net met een aantal gasten te filosoferen over een hashtag om te laten weten dat we deze winter de deuren dicht zouden houden om energie te besparen, toen iemand van de gemeente langskwam om te vragen of we mee wilden doen met de actie ‘deuren dicht’. Als zoveel mogelijk ondernemers hun deuren sluiten, kunnen we een nieuwe gewoonte ontwaken. We hadden zeker ook bezwaren, want je trekt toch minder gasten als je deuren dicht zijn. Toch is het, zover we kunnen zeggen na twee weken, een succes. Gasten zitten niet meer te rillen en wij houden goed in de gaten of voorbijgangers zien of we open zijn. We zien het uiteraard al meteen in ons energieverbruik en dat voelt heel goed. Los van de kosten is het natuurlijk gekkenwerk om de verwarming aan te hebben en de deuren open; dat doe je thuis ook niet. Wel heb ik gevraagd of de gemeente nog een grotere poster kan leveren om te communiceren dat we met elkaar deuren dicht houden, maar wél open zijn. Zodat het nog duidelijker is dat gasten gewoon welkom zijn. Al met al superleuk en belangrijk om hieraan mee te doen!”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens