De diversiteit en snelheid waarmee regels elkaar opvolgen, maakt dat niet iedereen nog weet hoe het zit.

Ten aanzien van overtredingen in horecazaken (geopend zijn voor publiek, niet voldoen aan voorwaarden afhaal) is er formeel geen waarschuwing meer. Er wordt bij deze overtredingen direct voor twee weken gesloten (bij winkels ook). Omdat we hebben gemerkt dat de nieuwe regels nog niet direct goed tussen de oren zaten hebben we de voorzitter nu wel voorgesteld het gros van de overtredingen van de eerste twee weken toch af te doen met een waarschuwing. Alleen de echt overduidelijke gevallen zullen een sluiting krijgen. Uiteraard vraagt een dergelijk strikt handhavingskader om een zorgvuldige benadering bij het constateren van overtredingen. In gevallen waarin een ondernemer in het geheel geen verwijt te maken is, is een dergelijke sanctie niet op zijn plaats.

Weet dat KHN veel moeite heeft met deze aanpak, omdat we ervaren dat de praktijk weerbarstig is. Doorgaans doen ondernemers en werknemers hun best om zich aan de regels te houden. De diversiteit en snelheid waaarmee regels elkaar opvolgen, maakt dat niet iedereen nog weet hoe het zit. Dit geldt voor ondernemers, werknemers, gasten, maar niet op de laatste plaats voor handhavers, leert de praktijk. Iedereen heeft een eigen interpretatie.

De vraag en antwoord die we hebben gepubliceerd over de noodverordening geeft mogelijk meer duidelijheid of neem contact met ons op. Als blijkt dat handhavers een andere interpretatie hebben, laat het ons weten. Maak overigens altijd bezwaar als er een waarschuwing wordt uitgedeeld of sanctie met sluiting dreigt. Wij kunnen je daarbij helpen.

Regiomanagers:
Eveline Doornhegge; e.doornhegge@khn.nl / 06 - 51490709
Simone van Laar; s.vanlaar@khn.nl / 06 - 22806892

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8:30 tot 17:00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Contactgegevens