Na een inventarisatie bij onze achterban en in overleg met de gemeente gaat Amsterdam niet over tot het invoeren van polsbandjes.

De meeste horecaondernemers zien te weinig toegevoegde waarde bij de invoering van polsbandjes. Ook met een polsbandje moet er immers nog steeds controle bij toegang (CBT) plaatsvinden en we ervaren dat steeds meer gasten al bij binnenkomst de QR code tonen. De controle bij toegang kost de ondernemers wel veel extra capaciteit, we zien dat de regels vooral voor veel buitenlandse bezoekers nog niet duidelijk zijn en dat ook de coronacheck app nog niet voor elke situatie werkt zoals je dat zou verwachten. Daarom willen we kijken of extra inzet van teams in de drukke uitgaansgebieden daarbij kunnen helpen.

QR-infoteams

De gemeente is van mening dat de controles aan de deur over het algemeen goed gaan. Wachtrijen zijn wat langer maar dat is niet onoverkomelijk. Lastiger zijn de discussies aan de deur en het feit dat buitenlandse gasten vaak niet goed voorbereid zijn. De gemeente gaat daarom de komende drie weekenden teams inzetten in de uitgaansgebieden die bezoekers vroegtijdig op straat al aanspreken en informeren over de regels en de werkwijze van de CBT om daarmee hopelijk zowel naar gasten als ondernemers een positieve bijdrage te leveren. Op basis hiervan zal er dan verder bekeken worden op welke manier ondernemers het beste ondersteund kunnen worden bij de CBT.

Beperking opheffen

KHN gaat ook onderzoeken of er een campagne om in de horeca te gaan werken kan worden ingezet. Het controleren van gasten kost immers veel extra capaciteit en we hebben grote krapte in onze personeelsbestanden. Daarnaast zou ondersteuning van mensen die kunnen assisteren op straat en bij de portiers een betere optie zijn dan het invoeren van een polsbandje op enkele plekken in de stad. Ook is de mensenmassa na sluitingstijd van de horeca rond middernacht een probleem en niet uit te leggen waarom we dit vol moeten houden. We focussen ons nu vooral om deze beperking op te heffen, want daar is zowel bij ondernemers als gasten geen begrip voor.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens